فارسی کلاب
پورتال خبری و مجله اینترنتی آنلاین

سبک زندگی سالم چگونه است؟

مراقبه ذهنسبک زندگی سالم، نوعی از سبک زندگی است که بهبود زندگی و حفظ سلامتی کمک بسیاری می کند. بک زندگی سالم نیز مانند بسیاری از چیز ها دارای خصوصیات و پارامترهای مخصوص به خود است که تنها با رعایت این پارامترها می توان به این مهم دست یافت و از زندگی حظ و بهره کافی و وافی را برد.
با رعایت موارد زیر می‌توانید به یک زندگی سالم دست یابید و از زندگی لذت ببرید.

۱) روزانه آب کافی بنوشید

بد نیست بدانید که، از آنجا که ما روزانه مقدار زیادی آب از طریق ادرار، حرکات روده، تعریق و تنفس از دست می‌دهیم، باید با مصرف آب این ذخایر را دوباره پرکنیم. مواد غذایی ۲۰ درصد از نیاز ما به مایعات را تامین می‌کنند و در نهایت ما نیاز به ۸ الی ۱۰ لیوان آب دیگر در روز داریم تا رطوبت بدن حفظ شود.
یک راه برای تشخیص اینکه رطوبت بدن به اندازه کافی است، چک کردن رنگ ادرار است که در صورت آب کافی، به رنگ زرد کمرنگ و یا بی رنگ است. اگر اینگونه نیست، پس آب بیشتری بنوشید. سایر علائم کمبود آب در بدن شامل لب‌های خشک، دهان خشک و ادرار کم است.

۲) به اندازه کافی بخوابید

کمبود خواب ممکن است منجر به مشکلات سلامتی از جمله چاقی، دیابت و حتی بیماری‌های قلبی شود. کمبود خواب می‌تواند بر سیستم ایمنی شما تاثیر بگذارد و باعث چاقی ، دیابت، سرماخوردگی و بیماری های قلبی شود.

ورزش نیز می‌تواند به شما در خواب بهتر کمک کند تا آنجا که ده دقیقه ورزش هوازی مانند پیاده‌روی و دوچرخه سواری، می‌تواند کیفیت خواب شبانه را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، اما لطفا از انجام تمرینات ورزشی در نزدیک زمان خواب اجتناب کنید.

۳) با یوگا و مدیتیشن به مراقبه ذهن بپردازید

مراقبه ذهن را ساکت و روح را آرام می‌کند. همچنین به شما کمک می‌کند در زندگی خود استرس را مدیریت کنید. اگر نمی‌دانید چگونه مراقبه کنید، آموزش مدیتیشن و شگرد‌های مراقبه را مطالعه نمایید.

۴) ورزش منظم و روزانه انجام دهید

ورزش کردن روزانه می‌تواند سلامتی شما را به طرق مختلف بهبود بخشد. ورزش به عنوان یکی از فاکتور‌های اصلی سبک زندگی سالم، به افزایش طول عمر کمک می‌کند، خطر ابتلابه بیماری‌ها را کاهش می‌دهد، به شما کمک می‌کند تراکم استخوان بالاتری داشته باشید و وزنتان راکاهش می‌دهد. اگر وقت کافی برای این کار ندارید بهتر است فواصل نزدیک را پیاده یا با دوچرخه طی کنید یا اینکه به جای استفاده از آسانسور، از پله‌ها بالا بروید.

۵) میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید

میوه ها و سبزیجات نقش بسیار مهمی در سلامتی روح و جسم دارد. تا می توانید به این گروه غذایی اهمیت بدهید و غذا‌هایی مانند لوبیا قرمز، لوبیا سیاه، مارچوبه، لوبیا سبز و هویج را در رژیم غذاییتان بگنجانید. به سبزیجات مورد علاقه خود فکر کنید و اینکه چگونه می‌توانید هر روز بیشتر آن‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

۶) نفس عمیق بکشید

تنفس عمیق همچنین به جریان خون بهتر کمک و سموم را از بدن آزاد می‌کند که به خواب بهتر در شب نیز منجر می‌شود.

 

۷) به جای غذاهای چرب و شیرین از غلات و حبوبات قهوه ای رنگ استفاده کنید

 

در صورت امکان غذا‌های چرب و شیرین کمتر بخورید چراکه علاوه بر این که چاق کننده هستند دارای یک ماده‌ی سرطان زا نیز هستند. گزینه‌های بهتری را می توانید جایگزین این غذا‌ها کنید؛ مانند برنج قهوه ای، جودوسر، حبوبات قهوه ای رنگ، غذا‌های گریل شده، بخارپز، کم سرخ شده و یا حتی خام.

۸) سیگار نکشید

نه تنها خودتان سیگار نکشید بلکه سعی کنید در معرض دود سیگار نیز قرار نگیرید. سیگار شما را به شدت در معرض خطر سرطان ریه، سرطان کلیه، سرطان پستان و حمله قلبی قرار می‌دهد. اگر سیگار می‌کشید، همین حالا ترک کنید. این کار را نه تنها برای خودتان، که برای خانواده و دوستانتان انجام دهید.

آدرس کوتاه مطلب
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.