مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
آیا میدانید

نرخ رهن و اجاره یک واحد مسکونی چگونه محاسبه می شود؟

مطالب پربازدید

نرخ رهن و اجاره یک واحد مسکونی چگونه محاسبه می شود؟نرخ رهن و اجاره یک واحد مسکونی با توجه به مدتی که از سال ساخت خانه می گذرد، بین یک چهارم تا یک ششم قیمت فروش خانه محاسبه می شود.

نحوه محاسبه نرخ رهن و اجاره به این صورت است که در صورتی که خانه نوساز باشد، یک چهارم قیمت فروش خانه و در صورتی که عمر و قدمت ساخت خانه بیشتر باشد این ضریب به یک ششم نزدیک تر می شود.

مثلا یک واحد مسکونی 60 متری نوساز را در نظر بگیرید که در محله ای فرار دارد که قیمت هرمتر مربع واحد مسکونی برابر با 5 میلیون تومان است رهن کامل این مواحد مسکونی 75 میلیون تومان می باشد. محاسبه به این صورت انجام می شود که: 60 ضربدر 5 میلیون تقسیم بر 4 = 75 میلیون.

در صورتی که اگر قدمت و سن ساخت این واحد مسکونی بیشتر از 10 سال باشد، مستاجر باید 50 میلیون تومان بپردازد و به این صورت محاسبه می شود که: 60 ضربدر 5 میلیون تقسیم بر 6 = 50 میلیون.

مطالب پربازدید

مبلغ پرداختی اجاره در عرف بازار هر یک میلیون تومان، 30 هزار تومان در نظر گرفته می شود. به عبارت دیگر به ازای هر 10 میلیون تومان از رهن باید 300 هزار تومان اجاره پرداخت شود. مثلا اگر کسی بخواهد یک واحد 60 متری را اجاره کامل کند (یعنی پولی بابت رهن پرداخت نکند)، باید ماهانه 2 میلیون و 250 هزار تومان بابت اجاره واحد مسکونی پرداخت کند( 75 ضربدر 30000)

در صورتی که مستاجر تمایل داشته باشد از مبلغ اجاره کم کند و مبلغی به عنوان رهن به موجر بپردازد، باید مابه التفاوت رهن پرداختی را تبدیل به اجاره کند و بپردازد. مثلا اگر قرار باشد مستاجر 25 میلیون تومان بابت رهن یک واحد مسکونی 60 متری بپردازد،

مابه التفاوت رهن کامل که 50 میلیون می شود را باید با فرمول به ازای هر یک میلیون تومان 30 هزار تومان به مبلغ اجاره تبدیل کند. در این صورت این واحد مسکونی با 25 میلیون تومان رهن و یک میلیون و 55 هزار تومان اجاره در اختیار مستاجر قرار می گیرد.

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا