مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
بیماری ها و راه درمان

کمپ‌های ترک اعتیاد کمترین اثر را در بهبود معتادان دارند/ اعتیاد یک بیماری چند بعدی است

مطالب پربازدید

روزبهانی گفت: متاسفانه عموم مردم و مسئولان به اشتباه کمپ‌های ترک اعتیاد را همه روند درمانی بیماری اعتیاد می‌دانند.

ترک اعتیاد

محمد روزبهانی جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی در خصوص تاثیر کمپ های اعتیاد بر روند ترک فرد معتاد اظهار کرد: بیماری اعتیاد یک بیماری چند بعدی (جسمی، روحی، روانی و اجتماعی) است. در واقع افرادی برای قطع مصرف مواد مخدر مراجعه می کنند، ترک فیزیکی انجام می دهند؛ در اصطلاح این کمپ ها به این دوره کوتاه برای قطع مصرف ترک فیزیکی گفته می شود.

وی در ادامه عنوان کرد: بیشتر تمرکز و خدمات کمپ های ترک اعتیاد بر قطع مصرف و کمک چند روزه یا یکماهه برای رهایی فرد از عوارض جسمی و پاک شدن از مواد مخدر است که بخش جسمی یا همان ترک و قطع مصرف درصد کمی از مراحل درمان اعتیاد را شامل می شود.

مطالب پربازدید

روزبهانی با بیان اینکه خود فرد در ترک اعتیاد تاثیر بسزایی دارد، مطرح کرد: به گفته گروه های همیاری درمان اعتیاد حدود 3 درصد از روند درمان بیماری اعتیاد مربوط به قطع مصرف و بازیابی جسمی است؛ بیشتر روند درمان به جنبه های روحی و روانی و اجتماعی بر می گردد تا فرد معتاد پس از قطع مصرف در مراکز و کمپ های ترک به زندگی روزمره عادی برگردد.

این جامعه شناس افزود: کمپ های ترک اعتیاد در بهترین حالت  اگر دارای شرایط استاندارد بهداشتی و فیزیکی  و نیروهای توانمند باشند کمتر از 5 درصد در روند بهبودی و درمان اعتیاد یک فرد معتاد تاثیر گذار هستند. ولی متاسفانه عموم مردم و مسئولان  به اشتباه  کمپ های ترک اعتیاد را همه روند درمانی  بیماری اعتیاد می دانند

روزبهانی درباره ی تاثیر اراده شخص معتاد در ترک مواد مخدر تصریح کرد: افراد معتاد دارای اراده قوی هستند، اما از این اراده در جهت منفی و مخرب برای تخریب خود و زندگیشان استفاده می کنند.

وی در نهایت بیان کرد: فرد معتاد یک بیمار است که دچار یک بیماری مزمن و خطرناک چند بعدی شده است، درمان این بیماری نیز باید چند بعدی باشد که صرفا با قطع مصرف چند روزه یا چند ماه در یک کمپ ترک مواد مخدر درمان نمی شود.

همچنین ، روانپزشک و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران(علی باغبانیان) با بیان اینکه نقش مشاور و روانشناس در زمینه ترک اعتیاد افراد معتاد بسیار موثر است، گفت: معتادانی که درمان می‌شوند و اعتیاد خود را ترک می‌کنند، ممکن است بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه و یا چندین سال از ترک اعتیاد خود دوباره به مصرف موادمخدر گرایش پیدا کنند.

مطالب پربازدید

باغبانیان اضافه کرد: مشاور و روانشناس با استفاده از روش‌هایی خاص و حمایت از فرد معتاد می‌تواند در روند پاکسازی ذهن فرد معتاد از مصرف موادمخدر موثر باشد.

روانپزشک و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص میزان احتیاج مشاوره بعد از ترک مطرح کرد: میزان احتیاج فرد معتاد به مشاوره بعد از ترک به این موضوع بستگی دارد که او چه مدت زمان و چه نوع ماده مخدری را مصرف کرده است، لذا 2 تا 5 سال حداقل زمانی است که باید فرد معتاد تحت نظر روانشناس و مشاور باشد.

منبع: yjc

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا