مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار جامعه

رمز دوم ایستا برای کارت‌های بانکی، تا پایان آذر ماه ۹۸ قابل استفاده است

مطالب پربازدید

رمز دومطبق ابلاغیه بانک مرکزی به شبکه بانکی، انجام تراکنش های بانکی و پرداخت از ابتدای دی 1398 فقط با رمز دوم پویا امکانپذیر خواهد بود.

ابلاغیه بانک مرکزی

طبق این ابلاغیه، بانک ها و موسسات اعتباری در راستای ارتقاء سطح امنیت تراکنش های بدون حضور کارت در اینترنت، امکان دریافت رمز دوم پویا را فراهم کرده است. در راستای پیشگیری از برداشت های غیر مجاز در فضای مجازی لازم است صرفا از درگاه های مجاز بانکی و پرداخت، استفاده و از ارائه اطلاعات در درگاه های مشکوک جدا خودداری شود.

طبق این ابلاغیه، باید از ابتدای دی ماه، از رمز دوم پویا استفاده شود و مشتریان سیستم بانکی جهت دریافت، استفاده و فعال سازی رمز دوم پویا و تایید شماره تلفن همراه باید به بانک عامل (بان صادر کننده کارت خود) مراجعه نمایند. قابل توجه اینکه، حداکثر طول عمر رمز یکبار مصرف ۶۰ ثانیه است.

البته در اردیبهشت 98 اعلام شده بود که از ابتدای خرداد این طرح انجام می شود که گزارشات میدانی و مراجعه به بسیاری از بانک‌ها برای اطلاع از چگونگی دریافت این رمز، دریافت و بی اطلاعی عجیب و غریب کارمندان بانک‌ها و گفتن جملاتی مانند «هنوز بخشنامه خاصی نیامده» و «فعلا خبری نیست؛ بعدا اطلاع رسانی خواهد شد» این طرح اجرا نشد.

مطالب پربازدید

چند روز بعد از انتشار این خبر، معاون بانک مرکزی با حضور در رسانه ملی گفت: «تراکنش شارژ و قبض؛ بدون سقف از طریق تلفنبانک و اینترنت‌بانک و مانند آن مشمول رمز یکبار مصرف نمی‌شود و برای کسب‌وکار‌های نوپا هم تا سقف ۵۰۰ هزار تومان در روز می‌توان از رمز عادی استفاده کرد، اما بالاتر از این مبلغ نیازمند رمز دوم یکبار مصرف است.»

اظهار نظر معاون بانک مرکزی حاکی از این است که، رمز‌های دوم کارت‌های بانکی کلا بی اعتبار نخواهند شد بلکه قرار بر این است که تا سقف محدودی معتبر باشند و از آن سقف به بعد، رمز دوم یکبار مصرف جایگزین رمز‌های ایستا شود.

روش دریافت رمز دوم پویا (یکبار مصرف)

ابتدا با مراجعه به دستگاه ATM (عابربانک)، گزینه رمز فعال سازی را فعال می شود که یک پیامک به شماره موبایل ارسال می شود. در مرحله بعد با مراجعه به سایت بانک مربوطه، اپلیکیشن بانک را دریافت کرده و عدد پیامک شده و سریال درج شده در اپلیکیشن ثبت می شود تا رمز دوم پویا (یکبار مصرف)، طی پیامکی با درج چهار شماره آخر کارت، به شخص ارسال می گردد.

دریافت رمز دوم پویا رایگان بوده و شماره موبایلی که در بانک مربوطه به ثبت رسیده معتبر خواهد بود. اگر بنا به هر دلیلی شخص بخواهد با خط دیگری این مراحل را انجام دهد باید شماره مورد نظر را در سیستم بانک مربوطه، با حضور در یکی از شعب به ثبت برساند.

 

مطالب پربازدید

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا