مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار جامعه

سوابق بیمه سربازان چگونه محاسبه میشود و هزینه آن چقدر است؟

مطالب پربازدید

بیمه سربازیمحاسبه بیمه دو سال خدمت سربازی به معنای تسریع دو ساله در روند بازنشستگی است. اگر خدمت سربازی جزو سوابق کاری و رسیدن سریعتر به دوران بازنشستگی محسوب نشود، ممکن است بسیاری از مردان جوان از گذراندن آن سرباز زنند و به هر چیزی برای فرار از این دوران متوسل شوند.

 

به همین دلیل، قانون گذار برای جلوگیری از این امر و همچنین برای احترام به افرادی که دوسال از بهترین سال های عمر خود را برای خدمت به وطن و کشور خود صرف می کنند، تمهیداتی اندیشیده است که با حفظ شرایطی این دوران جزو سوابق بیمه محسوب شده و به سال های سابقه اضافه شود.

 

مطالب پربازدید

سابقه بیمه سربازی برای سربازان قبل از سال ۱۳۸۳ رایگان است

کسانی که خدمت سربازی را قبل از سال ۱۳۸۳ گذرانده باشند به شرط آنکه قبل از خدمت حق بیمه پرداخت کرده باشند و مشغول به کاری باشند که برای آن حق بیمه پرداخت شود، بیمه سربازی آنها هم در ادامه به عنوان سابقه کار محسوب شده و برای قرار گرفتن در سابقه بازنشستگی نیاز به پرداخت مبلغی به سازمان تامین اجتماعی ندارند. قوانین برای این افراد با افرادی که در سال های بعد این دوران را سپری کرده اند متفاوت است .

این اشخاص برای منظور کردن خدمت در سابقه بیمه نیازی به پرداخت هزینه ندارند و فقط باید در زمان مشخص درخواست خود را به سازمان تامین اجتماعی اعلام نمایند. معمولا این امر در سال های پایانی عمر کاری فرد صورت می گیرد. البته بهتر است که هر چه زودتر این کار انجام شود؛ چرا که  ممکن است قوانین تامین اجتماعی تغییر کند.

با توجه به اینکه قوانین تامین اجتماعی برای تطبیق با شرایط روز در حال تغییر و انعطاف می باشد شاغلین باید مرتبا اخبار تامین اجتماعی را پیگیری کرده و در صورت تغییر شرایط برای اینکه متضرر نشوند در اسرع وقت اقدامات لازم را برای خرید سوابق بیمه سربازی خود انجام دهند .

 

نحوه محاسبه بیمه سربازی برای سربازان بعد از سال ۱۳۸۳

اشخاصی که بعد از سال ۱۳۸۳ به خدمت اعزام شده اند باید برای احتساب بیمه سربازی در بازنشستگی مبلغی را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند. میزان این مبلغ به زمان درخواست خرید بیمه سربازی بستگی دارد.شخص درخواست کننده باید معادل 7 درصد میانگین حقوق و دستمزد دو سال قبل از درخواست را  بپردازد و 23 درصد مابقی توسط دولت پرداخت می شود.

مطالب پربازدید

نحوه محاسبه این مبلغ بدین شکل است که از زمان درخواست شخص برای خرید بیمه سربازی میانگین حقوق دو سال آخر کاری وی محاسبه شده و این میانگین در هفت درصد ضرب می شود و در ادامه مبلغ به دست آماده در زمان طول خدمت شخص ضرب می گردد و مبلغی که بدست می آید، باید به عنوان هزینه خرید سربازی توسط شخص متقاضی پرداخت گردد .

برای مملوس شدن این روند یک مثال می زنیم. مثلا اگر شخصی میانگین حقوقش در دو سال پایانی عمر کاری ۹۰۰ هزار تومان باشد این مبلغ در 7 درصد ضرب می شود. عدد به دست امده ۶۳ هزار تومان خواهد بود. این عدد در ۲۴ ماه خدمت سربازی ضرب شده و عدد یک میلیون و پانصد و دوازده هزار تومان بدست می آید. این مبلغ رقمی است که شخص متقاضی باید برای خرید بیمه دوران خدمت به سازمان تامین اجتماعی بپردازد .

البته لازم به ذکر است که به تازگی پرداخت مبالغ خرید بیمه خدمت سربازی به صورت قسطی هم امکان پذیر شده است . افرادی که توان مالی مناسبی ندارند و نمی توانند همه مبلغ را به صورت یکجا بپردازند می توانند برای پرداخت قسطی این مبلغ را به سازمان تامین اجتماعی درخواست داده و این سازمان تا ۱۲ قسط را برای متقاضیان در نظر خواهد گرفت. با این شرایط امکان پرداخت برای همه اشخاص با توان مالی متفاوت بوجود خواهد آمد.

مسئله دیگر در این خصوص اینکه بازه زمانی قابل قبول برای احتساب مدت خدمت سربازی مشمولان، تاریخ شروع و خاتمه خدمت سربازی مندرج در کارت های پایان خدمت است.

گفتنی است؛ برای افرادی که اقدام به خرید حق بیمه سربازی خود به صورت نقدی می نمایند، مهلت پرداخت مبلغ تعیین شده حداکثر تا پایان ماه بعد از زمان محاسبه بوده و اگر برای پرداخت قسطی توافق شده است این مهلت در واقع در زمان های تعیین شده برای پرداخت اقساط خواهد بود.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

اگر این مبالغ در زمان های تعیین شده چه به صورت یکجا و چه به صورت اقساطی پرداخت نگردد یا اینکه در زمان هایی غیر از تاریخ های تعیین شده پرداخت شود مشمول تجدید محاسبه شده و باید در این خصوص به سازمان تامین اجتماعی مراجعه شود.

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا