مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
بیماری ها و راه درمان

علت و درمان های طلایی خارش پوست در کودکان

مطالب پربازدید

آیا خارش پوست کودک،نیاز به نگرانی دارد؟

خارش بدن در کودکان به دلیل پوست حساسی که دارند مشکل شایعی است که والدین آنها را نگران می کند. اما در برخی موارد، نگرانی والدین چندان هم بی‌دلیل نیست.

بررسی پزشکی توسط دبرا جلیمان، MD در 20 اوت 2020: عوامل متعددی می توانند موجب ایجاد انواع خارش پوست در کودکان شوند و در اغلب موارد جای نگرانی نیست.

اگر فرزند شما همراه با خارش علائم زیر را دارد، با اورژانس تماس بگیرید:

  • بثوراتی دارد که با فشار دادن محو و کمرنگ نمی شوند.
  • دست و پاهایش به طور غیر معمول سرد است.
  • نسبت به نور حساس شده باشد.
  • لرز غیر قابل کنترلی دارد.
  • تب غیر قابل کنترلی دارد.
  • گردنش سفت شده باشد.
  • گیج به نظر می رسد.

با استفاده از اطلاعاتی که در این مطلب برای شما ارائه می دهیم، با علل خارش پوست در کودکان و روش های پیشگیری با آن آشنا خواهید شد.با این وجود، هیچ گاه خود درمانی نکرده و در صورت نگرانی، یک مشاوره رایگان از متخصصین فروشگاه اینترنتی آیریک تجهیز ترتیب دهید. ما خوشحال می شویم به هر سوالی که دارید پاسخ دهیم و به شما کمک کنیم بهترین محصولات مراقبت از پوست کودک را انتخاب نمایید.

مطالب پربازدید

11 علت رایج محیطی خارش پوست در کودکان

 

1. رابطه ضد آفتاب و خارش پوست در کودکان

کرم ضد آفتاب محافظت ارزشمندی را ارائه می دهد، اما اگر کودک شما پوست حساسی داشته باشد، ممکن است برخی از فرمول ها باعث ایجاد مشکل شوند. به دنبال ضدآفتاب های فاقد پارا آمینو بنزوئیک اسید  (PABA) باشید ، ماده ای که ممکن است تحریک کننده باشد. برای کودکان بالای 6 ماه، از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع (مسدود کننده اشعه UVA وUVB) با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. استفاده از ضد آفتاب با اکسید روی ایده خوبی است.

هشدار!!!!!! برای نوزادان زیر 6 ماه، از پزشک خود راهنمایی بخواهید.

2. ایمنی صابون آنتی باکتریال

از نظر تئوری ، صابون های مایع ضد باکتری، ممکن است خطراتی داشته باشند. ترکیب رایج تریکلوزان ممکن است برای کودکان با پوست حساس تحریک کننده باشد.

مطالعات نشان می دهد که این صابون ها ممکن است بر رشد و نمو کودکان تأثیر بگذارد. برای خلاص شدن از شر میکروب ها، آب و صابون معمولی به همان اندازه کار می کند.

مطالب پربازدید

3. مشکلات اگزما با لوسیون

نرم نگه داشتن پوست کودک با لوسیون وسوسه انگیز است، اما مرطوب کننده ها می توانند حاوی عطرهایی باشند که ممکن است پوست حساس را تحریک کنند، به خصوص در کودکانی که قبلا اگزما داشتند و سؤالاتی در مورد اینکه آیا برخی از مواد مانند پارابن و فتالات ممکن است باعث مشکلات هورمونی شوند، وجود دارد. برای پوست های خشک، از صابون ملایم استفاده کنید، پوست را بعد از حمام خشک کنید (نمالید) و از پزشک اطفال خود توصیه های خرید لوسیون را بخواهید.

4. دستمال مرطوب بچه یا شستشو؟

دستمال مرطوب کودک یکبار مصرف مطمئناً وظیفه ای دارد، اما ممکن است حاوی الکل و مقداری مواد عطری باشد که باعث تحریک پوست شود. برخی از دستمال‌ها همچنین دارای مواد نگهدارنده‌ای هستند که می‌توانند باعث درماتیت تماسی آلرژیک شوند ( راش یا کهیر ناشی از تماس با یک ماده آلرژیک.)

5. مواد شوینده لباسشویی

مواد شیمیایی موجود در برخی از شوینده‌های لباس‌شویی ممکن است باعث درماتیت تماسی تحریک‌کننده (آلرژیک) یا راش (ناشی از لمس چیزی که پوست را تحریک می‌کند) شوند.

این شرایط در کودکانی که اگزما دارند شایع تر است. برای کمک به جلوگیری از آن، از یک شوینده ملایم بدون عطر و رنگ اضافه استفاده کنید. علاوه بر این، مطمئن شوید که تمام لباس‌ها، ملافه‌ها و حوله‌های کودکتان را حداقل دو بار آبکشی کرده اید تا بقایای مواد شوینده پاک شود.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

6. حساسیت به شامپو و نرم کننده

قبل از کف کردن موهای فرزندتان، برچسب ترکیبات را بررسی کنید. برخی از عطرها و مواد شیمیایی موجود در شامپوها و نرم کننده ها ممکن است پوست سر حساس را آزار دهند. تحقیقاتی روی برخی از مواد تشکیل دهنده مانند فتالات، فرمالدئید و 1،4 دی اکسان انجام شده است که این مواد را به عنوان نگرانی های احتمالی سلامت شناسایی کرده است. برای ایمن بودن، به دنبال محصولات طبیعی با کمترین عطر، مواد شیمیایی و ترکیبات آلی باشید.

7. جایگزین های نرم کننده پارچه

اگر کودک شما پوست حساسی دارد، از نرم کننده های مایع پارچه و ورقه های خشک کن خودداری کنید. این محصولات ممکن است شامل مواد شیمیایی و عطرهایی مانند لیمونن و بنزیل استات باشد که می تواند پوست، چشم، بینی و گلو را تحریک کند. در عوض، سعی کنید 1/2 فنجان جوش شیرین یا 1/2 فنجان سرکه را به چرخه شستشوی ماشین لباسشویی خود اضافه کنید تا لباس ها نرم شوند. گزینه دیگر استفاده از توپ های خشک کن ساخته شده از آلپاکا یا پشم است. آنها ضد حساسیت هستند و هیچ گونه تحریکی برای پوست ایجاد نمی کنند.

8. نظافت منزل و بهداشت

اصطلاح “غیر سمی” روی محصول معمولا درج نشده است، بنابراین برچسب مواد تشکیل دهنده روی پاک کننده های خانگی را بخوانید. به عنوان مثال، آلکیل فنل اتوکسیلات (APEs) که در برخی مواد شوینده و ضدعفونی کننده یافت می شود، ممکن است باعث مشکلات هورمونی شود. آمونیاک می تواند ریه ها را تحریک کند، پوست را بسوزاند و در صورت بلعیدن سمی است. به دنبال محصولاتی باشید که مواد شیمیایی اضافه شده کمتری دارند یا با آب و جوش شیرین یا سرکه تمیز کنید.

9. مواد نگهدارنده در صابون

برخی از صابون ها (حتی محصولاتی که برای نوزادان برچسب گذاری شده اند ) ممکن است حاوی فرمالدئید باشند، یک ماده نگهدارنده که می تواند باعث تحریک پوست، چشم و ریه شود. صابون همچنین می تواند باعث اگزما(پوست ملتهب و تحریک شده) شود. اگزما در نوزادان و کودکان خردسال بیشتر دیده می شود، به خصوص اگر قبلاً آلرژی یا آسم داشته باشند. به دنبال محصولات بدون عطر و مواد شیمیایی باشید.

10. اسپری ضد آفتاب

از ترکیب اسپری با اشکال Insect Repellent Stick Deet  و ضد آفتاب خودداری کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده شیمیایی در صورت ترکیب با ضدآفتاب راحت‌تر جذب پوست می‌شود و DEET ممکن است اثر ضد آفتاب را کمتر کند. آکادمی اطفال آمریکا استفاده از مواد دافع با بیش از 30 درصد  DEET را برای کودکان توصیه می کند.

هشدار!!!!!! داروهای دافع حشرات برای نوزادان کمتر از 2 ماه توصیه نمی شود.

نکته: به طور معمول مواد دافع حشرات حاوی DEET (N,N-diethyl-meta-toluamide) هستند. این ترکیبات حشره کش از سال های 1950 مورد استفاده قرار دارد و در حال حاضر در بیش از 200 محصول وجود دارد.

11. ردیابی آفت کش ها در داخل خانه

از آنجایی که نوزادان و کودکان نوپا زمان زیادی را روی زمین می گذرانند، هر آلاینده ای که روی زمین و فرش شما جمع شده باشد می تواند به دهان کودک شما راه پیدا کند. آفت کش ها و سایر سموم با گرد و غبار خانه حرکت می کنند. بچه ها وقتی دستشان را در دهان می گذارند، آن را لمس می کنند و قورت می دهند. اطمینان حاصل کنید که تمام سطوح خانه (به خصوص کف ) را با محصولات تمیز کننده ایمن تمیز کرده اید.

بیماری هایی که باعث خارش بدن کودک شما می شوند؟

 

شپش سر:

عجیب نیست اگر این روزها موجودات سفید ذره‌بینی را در لا‌به‌لای موهای فرزندتان مشاهده کنید. شپش‌های پوستی، چند سالی است که در مدارس و مهدکودک‌ها شایع شده‌اند و روی ریشه مو، گردن و پشت گوش، خود را نشان می‌دهند. این حشرات، به سرعت تکثیر شده و اطرافیان فرد مبتلا را هم گرفتار خود می‌کنند. پس اگر فرزندتان از خارش سر شکایت کردن و شما هم دانه‌های سفیدی شبیه شوره را لا‌به‌لای موهایش دیدید، تصور نکنید که به حساسیت پوستی دچار شده است.

زگیل:

یکی دیگر از بیماری‌های پوستی رایج در کودکان، زگیل است. این زایده‌ها به شکل‌های مختلفی خود را روی پوست نشان می‌دهند و معمولا روی انگشتان دست و پا مشاهده می‌شوند. زگیل‌ها اغلب زایده‌هایی سخت و خشن هستند که با برجستگی اندکی روی پوست مشخص می‌شوند و در اغلب موارد، بدون نیاز به درمان تخصصی یا با تجویز پمادهای موضعی، بهبود پیدا می‌کنند.

اگزما:

اگزما از بیماری‌های پوستی است که به دلایل متفاوت پوست را مورد تهاجم قرار می‌دهد و انواع مختلفی نیز دارد. خارش مزمن پوست، نشانه ابتلا به درماتیت آتوپیک است و اغلب کودکان با سابقه ابتلا به آلرژی دچار آن می‌شوند. خشکی و خارش، قرمزی و تحریک شدن پوست، نشانه این نوع اگزماست و گاهی خراشیدن موجب ایجاد شکاف‌هایی در پوست شده و عوارض ثانویه‌ای مثل زخم و عفونت را ایجاد کند.

درماتیت سبورییک معمولا کودکان زیر دو سال را مبتلا می‌کند و در اغلب موارد، سراغ نوزادان زیر 3 ماه می‌رود. علت ابتلا به این مشکل ناشناخته است اما تصور می‌شود که مواد موجود در عرق پوست، زمینه‌ساز آن بوده و در نواحی مثل چین زیر گردن یا زیر بغل که بیشتر عرق روی آن می‌نشیند بروز می‌کنند.

جوش پوشک:

این شرایط اغلب با اصطلاح سوختگی ناشی از پوشک معرفی می‌شوند و به دلیل هجوم باکتری‌‌ها و قارچ‌ها، برخی نواحی زیر پوشک را قرمز و دچار خارش و سوزش می‌کنند. واکنش نشان دادن به جنس مواد به کار رفته در پوشک یا ماندن ادرار و مدفوع برای ساعات طولانی از دلایل دچار شدن به آن است. گاهی نیز اسیدی شدن ادرار و مدفوع کودک زمینه را برای دچار شدن به آن فراهم می‌کند.

عفونت های عمومی:

سرخچه و سرخک، آبله مرغان و رزولا هم از جمله بیماری‌هایی هستند که بثورات به عنوان یکی از عوارض متعددشان روی پوست ایجاد می‌شود. در این موارد، طی شدن دوره بیماری و درمان‌های کلی برای بهبود وضعیت کودک، به از میان رفتن سریعتر بثورات پوستی هم کمک کرده و گاهی نیز داروهای موضعی برای کاهش خارش پوست و جلوگیری از ایجاد خراش و زخم تجویز می‌شود.

و در آخر راه های کلی پیشگیری از خارش بدن کودکان را خدمت شما ارائه می نماییم:

  • تمام بدن کودک با پوشش نخی، سبک و آزاد (غیرچسبان) پوشیده باشد.
  • پوشش لباس متناسب با دمای محیط (داخل و خارج اتاق) باشد تا تغییرات دما موجب احساس گرما یا سرما و به دنبال آن تعریق و لرز برای کودک نشود.
  • اجازه دهید کودکتان مدت بیشتری در وان حمام با آب ولرم همنشین و همبازی باشد، زیرا پوست بدن او فرصت بیشتری برای جذب آب، کاهش خشکی و افزایش رطوبت خواهد داشت.
  • از کیسه و لیف کشیدن بدن پرهیز کرده و به جای آن از پاک‌کننده‌های نخی که به شامپوی بدن آغشته شده برای تمیز کردن بدن استفاده کنید.
  • بعد از استحمام اصراری به خشک کردن کامل بدن نداشته باشید، بلکه در حالی که کمی رطوبت بر بدن باقی است، لوسیون‌های نرم‌کننده و مرطوب‌کننده را به تمام بدن کودک بمالید تا رطوبت باقی‌مانده در سطح پوست به آرامی با مرطوب‌کننده‌ها جذب پوست شوند.
  • اجازه ندهید کودکتان بدون پوشش یا لباس کوتاه در منزل روی فرش و موکت حرکت کند، زیرا مواد شیمیایی موجود در آن موجب تحریک و تشدید خشکی و خارش پوست می‌شود.
  • عطر و ادکلن و پوشش لباس دیگران که کودکتان را در آغوش می‌گیرند، ممکن است موجب حساسیت‌های پوستی در نواحی سر و صورت شود.
  • اسباب‌بازی (عروسک با پوشش پشمی) و وسایلی دیگر را که برای سرگرم کردن کودک در اختیار او قرار می‌دهید، ممکن است عاملی در تشدید بیماری باشند.
  • مصرف مواد خوراکی اسانس دار با مواد افزودنی (چیپس و ادویه‌جات) را در رژیم غذایی کودکتان محدود کنید.
  • تماس با حیوانات خانگی (سگ، گربه، کبوتر، مرغ و…) را ممنوع کنید.

برای مشاهده و کسب اطلاعات از برندهای معتبر و مختلف و همچنین استعلام قیمت محصولات می توانید به سایت ما به آدرس www.irictajhiz.com مراجعه نمایید.

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا