مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
بیماری ها و راه درمان

والنووا: اثربخشی و مواد تشکیل دهنده واکسن

مطالب پربازدید

© Getty Images/TravelCouples

واکسن مرده والنووا به نام VLA2001 ششمین واکسن کرونا بود که در اروپا تایید شد. این واکسن همراه با واکسن Novavax، جایگزینی برای واکسن‌های mRNA و وکتور تایید شده قبلی ارائه می‌کند. در مورد اثربخشی، مواد تشکیل دهنده و عوارض جانبی واکسن چه چیزی شناخته شده است؟

واکسن کرونا از Valneva: واکسن غیرفعال شده اینگونه عمل می کند

واکسن های کشته شده که به عنوان واکسن های غیرفعال کامل ویروس نیز شناخته می شوند، حاوی پاتوژن های کشته شده (ویروس ها) یا اجزای آنها هستند که دیگر نمی توانند تکثیر شوند. اصل واکسن غیرفعال در حال حاضر برای سایر واکسیناسیون ها مانند دیفتری، هپاتیت B، Hib (هموفیلوس آنفلوآنزا نوع b)، فلج اطفال، کزاز یا سیاه سرفه استفاده می شود.

با VLA2001، کشت‌های سلولی ویروس کرونای اصلی در آزمایشگاه (در سلول‌های به اصطلاح Vero) تکثیر می‌شوند و سپس غیرفعال می‌شوند. با این روش، پروتئین ویروس دست نخورده باقی می‌ماند، اما خود کرونا نمی‌تواند تکثیر یا سلول‌ها را آلوده کند.

مطالب پربازدید

هنگامی که واکسینه می شود، بدن عوامل بیماری زا را به عنوان خارجی تشخیص می دهد. سیستم ایمنی پاسخ می دهد و شروع به تولید آنتی بادی و سلول های T کمکی می کند. اگر فرد واکسینه شده بعداً با SARS-CoV-2 تماس پیدا کند، بدن ویروس را می شناسد و بلافاصله شروع به مبارزه با آن می کند.

مواد تشکیل دهنده واکسن والنووا

علاوه بر کروناویروس های کشته شده، واکسن کامل ویروس والنووا حاوی دو ماده کمکی (تقویت کننده واکسن) است:

  • هیدروکسید آلومینیوم: ادجوانت مبتنی بر ترکیبات آلومینیوم است و پاسخ ایمنی واکسن را تحریک می کند. به عنوان مثال، در حال حاضر با موفقیت در واکسن های ضد دیفتری و کزاز استفاده می شود.
  • CPG 1018: این قطعه ای از DNA است که در حال حاضر در واکسن هپاتیت B استفاده می شود. CpG 1018 (سیتوزین فسفو گوانین) به ویژه پاسخ ایمنی سلول های T را تحریک می کند. سلول های T اجسام خارجی را تشخیص می دهند و زنگ خطر را به صدا در می آورند. علاوه بر این، آنها سلول های قبلاً آلوده را شناسایی کرده و آنها را می کشند.

فواید واکسن غیرفعال کرونا والنووا

با واکسن‌های قبلی کرونا، تمرکز روی پروتئین اسپایک ویروس است. این مسئول اتصال پاتوژن به سلول های انسانی است و در واکسن های قبلی کرونا برای شناسایی ویروس استفاده می شود. در طول واکسیناسیون با واکسن‌های mRNA و ناقل، بخشی از پروتئین اسپایک توسط بدن بازتولید می‌شود تا آنتی‌بادی‌ها و سلول‌های کمکی علیه آن ساخته شوند. واکسن پروتئین نوترکیب Novavax حاوی پروتئین سنبله تولید شده مصنوعی است، بنابراین بر اساس این قسمت از ویروس نیز ساخته شده است.

مزیت واکسن غیر فعال Valneva این است که حاوی کل ویروس است، نه فقط قطعات. سیستم ایمنی می تواند به کل ویروس واکنش نشان دهد و در نتیجه یک پاسخ ایمنی نیز ایجاد کند، به عنوان مثال در برابر پوشش ویروس. بنابراین، واکسن غیرفعال می‌تواند در مورد انواع ویروس مؤثرتر باشد.

مزیت دیگر حمل و نقل و نگهداری واکسن های غیرفعال است – واکسن را می توان چندین سال در دمای یخچال نگهداری کرد.

مطالب پربازدید

والنووا: مطالعه فاز 3 کارایی را ثابت می کند

تقریباً 3000 نفر 30 سال و بالاتر در مطالعه فاز 3 واکسن غیرفعال والنووا شرکت کردند. نتایج با واکسن AstraZeneca (Vaxzevria®) مقایسه شد و کارایی بالای واکسن Valneva را نشان داد.

در مقایسه با واکسن ناقل، میانگین سطح بالاتری از آنتی بادی های خنثی کننده علیه SARS-CoV-2 در شرکت کنندگان پس از دو واکسیناسیون با واکسن شناسایی شد. علاوه بر این، واکسن غیرفعال شده، پاسخ ایمنی بالایی از سلول‌های T در برابر پروتئین اسپایک ویروس و دو پروتئین ویروس دیگر ایجاد می‌کند. داده های اضافی همچنین اثربخشی به همان اندازه در تولید آنتی بادی در افراد 18 تا 29 ساله نشان داد.

با هر دو واکسن از ابتلا به بیماری های شدید کرونا جلوگیری شد.

بر اساس این تاییدیه، این واکسن در حال حاضر به عنوان تقویت کننده استفاده نمی شود. به گفته سازنده، دوز سوم واکسن باید اثربخشی آن را بیشتر کند. با این حال، طبق یک مطالعه بریتانیایی، به عنوان سومین واکسیناسیون در ترکیب با سایر واکسن‌ها، واکسن ضعیف‌تر از سایر واکسن‌ها عمل کرد.

والنووا: آیا واکسن ضد اومیکرون موثر است؟

طبق ارزیابی آژانس دارویی اروپا، اطلاعات کافی در مورد اثربخشی در مقایسه با نوع غالب Omicron در حال حاضر وجود ندارد.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

به گفته سازنده، با این حال، مطالعات آزمایشگاهی اولیه نشان می‌دهد که سه دوز واکسن غیرفعال نیز اثر خنثی‌کننده‌ای بر روی نوع omcron SARS-CoV-2 دارد. در آزمایش آزمایشگاهی، تمام نمونه‌های سرم آزمایش‌شده آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده علیه ویروس کرونای اصلی و واریانت دلتا، ۸۷ درصد نیز در برابر واریانت اومیکرون را نشان دادند. با این حال، در رابطه با نوع وحشی، تأثیر Omikron 16.7 برابر ضعیف تر است.

عوارض جانبی احتمالی VLA2001

واکنش‌های واکسیناسیون در مطالعه محوری در مقایسه با واکسن مقایسه‌کننده AstraZeneca کمتر بود. عوارض جانبی خفیف بود و پس از چند روز خود به خود از بین رفت. شایع ترین واکنش ها (در بیش از 1 نفر از هر 10 نفر رخ می دهد) عبارتند از:

  • واکنش های موضعی در محل تزریق، مانند فشار و درد
  • خستگی
  • سردرد
  • دردهای عضلانی
  • تهوع و استفراغ

اندکی کمتر (کمتر از 1 نفر از هر 10 نفر) خارش، تورم و قرمزی پوست در محل تزریق، درد در دهان و گلو یا تب را تجربه کردند.

کمتر از 1 از هر 100 نفر هر یک از عوارض جانبی زیر را تجربه کردند:

  • تورم غدد لنفاوی
  • سرگیجه یا غش
  • اختلالات حسی یا حسی مانند بی حسی یا گزگز
  • اختلالات چشایی
  • میگرن
  • درد شکم یا اسهال
  • تعرق مفرط
  • کهیر
  • اسپاسم عضلانی، درد مفاصل یا درد در اندام ها

کمتر از 1 نفر از هر 1000 نفر نیز دچار حساسیت به نور، ترومبوسیتوپنی (فقدان پلاکت خون)، کهیر یا ترومبوفلبیت (التهاب ورید سطحی همراه با لخته خون) شدند.

مانند همه واکسن ها، نمی توان رد کرد که عوارض جانبی بسیار نادر تنها پس از استفاده از واکسن برای مدتی مشخص می شود.

در صورت داشتن حساسیت شناخته شده به مواد تشکیل دهنده، واکسیناسیون توصیه نمی شود. با توجه به آژانس دارویی اروپا (EMA)، اطلاعات کافی در مورد استفاده در افراد دارای نقص ایمنی وجود ندارد. در حالی که اثربخشی ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد، هیچ نگرانی ایمنی خاصی وجود ندارد. همچنین در حال حاضر اطلاعات کافی در مورد استفاده در زنان باردار و شیرده وجود ندارد، به همین دلیل است که این تصمیم باید به صورت موردی همراه با پزشک معالج شما گرفته شود.

تایید واکسن والنووا علیه کرونا

در 23 ژوئن 2022، آژانس دارویی اروپا برای واکسن غیرفعال در اتحادیه اروپا چراغ سبز نشان داد و کمیسیون اروپا روز بعد رسماً آن را تأیید کرد. این واکسن برای استفاده در افراد بین 18 تا 50 سال در نظر گرفته شده است. دو دوز واکسن به فاصله 28 روز در عضله بازو تزریق می شود.

کمیسیون اروپا قبلاً قرارداد پیش خرید 60 میلیون دوز واکسن را با شرکت داروسازی فرانسوی-اتریشی در مراحل اولیه امضا کرده بود. با این حال، از آنجایی که تصویب به تعویق افتاده بود، در ماه مه گمانه زنی های آشکاری درباره فسخ قرارداد وجود داشت. شرکت داروسازی در حال حاضر در حال بررسی اثربخشی و تحمل واکسن در کودکان و نوجوانان است – پس از آن تمدید تاییدیه در زمان مناسب مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

منابع

  • اطلاعات آنلاین از Mitteldeutscher Rundfunk (2021): واکسن مرده اروپایی: انگلستان فرآیند صدور مجوز را آغاز می کند. (دسترسی: 09/2021)

  • Pharmazeutische Zeitung (2021): اولین واکسن کامل ویروس علیه کووید-19 در حال آزمایش است. (دسترسی: 09/2021)

  • اطلاعات آنلاین کتابخانه ملی پزشکی (2021): مطالعه برای مقایسه ایمنی زایی در برابر COVID-19، واکسن VLA2001 با واکسن AZD1222 (COV-COMPARE). (دسترسی: 09/2021)

  • اطلاعات آنلاین از مرکز فدرال آموزش بهداشت: چه واکسن های مختلفی وجود دارد؟ (دسترسی: 09/2021)

  • اطلاعات آنلاین از Valneva (2021): Valneva نتایج مثبت فاز 3 را برای نامزد واکسن کووید-19 غیرفعال شده و کمکی VLA2001 گزارش می‌کند. بیانیه مطبوعاتی از 18.10.2021. (دسترسی: 12/2021)

  • لیو، ایکس و همکاران. (2021): ایمنی و ایمنی زایی برنامه های تقویت کننده اولیه هترولوگ در مقابل همولوگ با وکتور آدنوویروسی و واکسن mRNA COVID-19 (Com-COV): یک کارآزمایی یک سوکور، تصادفی و غیر حقارت. در: لانست.

  • اطلاعات آنلاین از Valneva (2021): Valneva داده های تقویت کننده همولوگ مثبت را برای نامزد واکسن کووید-19 غیرفعال و کمکی VLA2001 اعلام می کند. بیانیه مطبوعاتی از 16.12.2021. (دسترسی: 12/2021)

  • اطلاعات آنلاین از Valneva (2022): نامزد غیرفعال واکسن کووید-19 Valneva برای خنثی کردن نوع Omicron نشان داده شد. بیانیه مطبوعاتی از 19 ژانویه 2022. (دسترسی: 01/2022)

  • اطلاعات آنلاین از آژانس دارویی اروپا (2022): EMA واکسن کووید-19 Valneva را برای مجوز در اتحادیه اروپا توصیه می کند. (دسترسی: 06/2022)

  • اطلاعات آنلاین آژانس دارویی اروپا (2022): واکسن کووید-19 (غیرفعال، کمکی) والنووا. (دسترسی: 06/2022)

  • اطلاعات آنلاین آژانس دارویی اروپا (2022): واکسن کووید-19 (غیرفعال، کمکی) والنووا. پیوست I: خلاصه مشخصات محصول.

  • اطلاعات آنلاین از موسسه Paul-Ehrlich (2022): درخواست تأیید مشروط واکسن کووید-19 والنووا VLA2001. (دسترسی: 06/2022)

  • اطلاعات آنلاین از Bayrischer Rundfunk (2022): واکسن کرونا Valneva در اتحادیه اروپا تأیید شد. (دسترسی: 06/2022)

  • مونرو، APS و همکاران. (2021): ایمنی و ایمنی 7 واکسن کووید-19 به عنوان دوز سوم (تقویت کننده) به دنبال دو دوز ChAdOx1 nCov-19 یا BNT162b2 در انگلستان (COV-BOOST): کور، چند مرکزی، تصادفی، کنترل شده، فاز 2 آزمایش. در: لانست.

  • اطلاعات آنلاین از موسسه Paul Ehrlich: آیا واکسن ها حاوی آلومینیوم هستند؟ (دسترسی: 06/2022)

به روز رسانی: 2022/06/28

نویسنده: الکساندرا ماول، سردبیر خبر | سیلک هامان، سردبیر پزشکی

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا