مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
عمومی

آموزش کاشت بادمجان از گلدان تا مزرعه

مطالب پربازدید

انواع گل ها و گیاهان و سبزیجات مثل بادمجان (بادنجان) را علاوه بر باغچه منزل، در گلدان نیز می توان کاشت و ثمره و میوه آن ها بهترین استفاده را کرد. مطالب متنوع و زیادی در رابطه با آموزش کاشت، داشت و برداشت بادمجان در کتاب های حوزه کشاورزی و سایت های مرتبط ارائه شده است که می تواند مفید باشد.نحوه کاشت بادمجان، کاشت اصولی بادمجان

اگر شما در مناطق گرمسیری و آفتابگیر زندگی میکنید بد نیست با آموزش کاشت، داشت و برداشت بادمجان آشنا شده و به راحتی بادمجان (بادنجان) را در باغچه منزل یا گلدان بکارید و پرورش دهید. بادمجان (بادنجان) از جمله گیاهانی است که عاشق آفتاب است. اگر بادمجان را گلدان می کارید بهتر است در مواقعی که هوا سرد است آن را به جای گرمتری منتقل کنید یا اینکه با پلاستیک آن را بپوشانید تا سرما گیاه را از بین نبرد.

اگر بادمجان را در گلدان یا باغچه کاشته اید باید به خاک گلدان یا باغچه کود حیوانی یا کود شیمیایی کافی اضافه کنید. بهترین خاک برای کاشت و پرورش بادمجان شنی و رسی یا ترکیبی از نصف خاک و نصف خاک برگ یا کود حیوانی پوسیده است. همچنین باید توجه داشته باشید که خاک باغچه یا گلدان باید همیشه خیس و مرطوب باشد چرا که هرچه بادمجان آب بیشتری بخورد شیرین تر و بهتر می شود.

 نحوه کاشت بادمجان در گلدان و مزرعه:

معمولا بذر بامجان را در بهمن ماه تا فروردین ماه در گلدان یا گلخانه (خزانه) می کارند و بعد از برطرف شدن سرمای اواخر زمستان و اوایل بهار، و بعد از اینکه چهار برگه شدند به مزرعه یا باغچه منتقل کرده و به صورت ردیفی می کارند. فاصله بوته ها باید حداقل نیم متر و فاصله ردیف ها حداقل یک متر باشد.

مطالب پربازدید

داشت و مراقبت های لازم:

آبیاری کافی و به موقع، از بین بردن علف های هرز، هرس و تقلیل مقدار گل ها بعد از تشکیل میوه، آفت کشی و مبارزه با بیماری های گیاه از جمله اقداماتی است که باید به موقع انجام گردد تا محصول بهتر عمل آمده و بازدهی خوبی داشته باشد.

مهمترین آفت بادمجان کنه است که می توان با سم کنه کش تدیون آن را از بین برد. همچنین بعضی از قارچ ها و آفات گوجه فرنگی و سیب زمینی (مثل فوزاریوم، آلترناریا و…) می توانند به گیاه بادمجان هم حمله کرده و باعث خشک شدن برگ ها و میوه های بادمجان شوند که برای پیشگیری از این کار بهتر است در زمینی که قبلا گوجه فرنگی و سیب رمینی کاشته شده است، بادمجان کاشته نشود یا حداقل زمانی که بوته های بادمجان  کوچک هستند با سموم قارچ کش سمپاشی شوند.

زمان مناسب برداشت بادمجان:

بهترین زمان برداشت بادمجان (بانجان) زمانی است حدود یک سوم بادمجان ها به رشد مطلوب و نهایی خود رسیده باشند.

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا