مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
عمومی

آیا مقابله با کمپین هایی مثل چهارشنبه های سفید، خشونت با زنان است؟ / آیا واقعا حجاب باعث بیماری می شود؟

مطالب پربازدید

از سال 1999 سازمان ملل روز 25 نوامبر (روز چهارم یا پنجم آذرماه) هر سال را به عنوان روز «مبارزه با خشونت علیه زنان» نامگذاری کرد.

در حال حاضر سازمان ملل از روز 25 نوامبر تا 10 دسامبر (سالروز تصویب اعلامیه حقوق بشر در مجمع خشونت با زنانعمومی سازمان ملل متحد) کمپینی به نام کمپین نارنجی را فعال می‌کند تا فعالان حقوق زنان و همچنین فعالان حقوق بشر در این 16 روز در کشورهای مختلف اقدام به آگاه‌سازی مردم کنند. دامنه فعالیت‌های این کمپین موضوعاتی همچون خشونت، تبعیض جنسی، بیماری‌هایی مثل ایدز و حقوق بشر را در بر می‌گیرد.

 

بر اساس تعریف سازمان ملل، هر رفتار یا تهدید به رفتار خشونت‌آمیز مبتنی بر جنسیت که منجر به آسیب فیزیکی، روانی و جنسی شود مصداق «خشونت علیه زنان» است.

مطالب پربازدید

خشونت علیه زنان فقط به کتک زدن و تنبیه‌های جسمی گفته نمی‌شود. کلمات توهین‌آمیز، شک، بدبینی که در جماعت مردانه آن را خوش‌غیرتی می‌دانند همان خشونتی است که بر زنان به اصطلاح مردان، «ضعیفه» اعمال می‌شود و هیچ‌گاه هیچ‌کس نمی‌فهمد این زن از چه درد می‌کشد و چه می‌خواهد و چه رویاهایی در سر دارد.

بخش اعظم جامعه را زنانی تشکیل داده‌اند که هیچ از خود و حقوقشان نمی‌دانند و زن خوب بودن را در کدبانو بودن، شستن، رفتن، پختن و بچه‌داری می‌دانند و دلشان خوش است چه موجودات از خود گذشته پاکی هستند و بهشت زیر پای آنها است.

در کنار فعالان فضای مجازی، شبکه‌های رسانه‌ای اپوزیسیونی هم تلاش می‌کنند از ظرفیت این شانزده روز برای جذب مخاطب استفاده کنند. رسانه‌هایی همچون بی‌بی‌سی فارسی نیز در این ایام تمام توان خود را به کار می‌گیرند تا نشان دهند زنان در ایران قربانی خشونت‌های مختلفی هستند.

آنها با بهانه سالروز 25 نوامبر حمله‌های متعددی را به نظام جمهوری اسلامی ایران و احکام اسلامی انجام می‌دهند و با گسترش دادن مصداق‌های خشونت علیه زنان تلاش می‌کند همه زنان جامعه ایرانی را درگیر خشونت جلوه دهند.

 

مطالب پربازدید

این رسانه در ادعایی عجیب، حجاب را عامل بیماری‌های پوستی مطرح می‌کند. این شبکه تلویزیونی با وجود اینکه خود را زیرمجموعه یک رسانه حرفه‌ای (BBC World) می‌داند، برای طرح چنین ادعایی هیچ منبع علمی معتبری معرفی نمی‌کند.

بی‌بی‌سی پا را از این نیز فراتر گذاشته و تلاش می‌کند القا کند که پوشش حجاب برای بانوان ایرانی به عنوان یک هنجار، بعد از 4 دهه به عامل ناامنی تبدیل شده است. استنادهای بی‌بی‌سی فارسی هم برای اثبات ادعایش برگرفته از معدود برخوردهای پلیس با زنان وابسته به کمپین‌هایی موسوم به «دختران خیابان انقلاب» و «چهارشنبه‌های سفید» و «آزادی‌های یواشکی» است. در حالی که نتایج یک تحقیق کلان از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد حتی 85 درصد جمعیت بدحجاب در ایران نیز به لحاظ ذهنی خود را محجبه می‌دانند.

در نمادها و تصاویری که به مناسبت 25 نوامبر برای دفاع از زنان تولید می‌شود، زنان عموما نیمه‌برهنه تصویر می‌شوند و با وجود این شرایط درخواست می‌شود تا کسی به آن‌ها صدمه ای نزند. اما در خصوص نگاه خیره مردانه به زنان مصداق صریحی به عنوان خشونت تعریف نمی‌شود. موضوعی که اتفاقا اسلام به آن می‌پردازد و نه‌تنها به زنان توصیه می‌کند تا روسری‌های بلندی بر سر کنند که سر، گردن و سینه‌های آن‌ها را بپوشاند بلکه به مردان هم به صراحت توصیه می‌کند که نگاهشان را از نامحرم فروگیرند.

 

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا