مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار پزشکی

توصیه پزشکی به مبتلایان آسم و آلرژی

مطالب پربازدید

آسم و آلرژیدکتر مهدی نجمی (رییس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت) در گفتگو با ایسنا در خصوص مبتلایان به آسم و آلرژی گفت: درصد قابل توجهی از بیماران آسم و آلرژی نحوه صحیح استفاده از داروی استنشاقی را نمی‌دانند و بخشی از این اتفاق به علت ضعف آموزش پزشکان به بیماران و یا کم توجهی بیمار در استفاده صحیح دارو است که سبب می‌شود از نقش مهم دارو در کنترل درمان خود غافل شوند.

به طور مثال سال‌هاست توصیه می‌کنیم بیماران آسم، داروهای استنشاقی را از طریق محفظه مخصوص استفاده کنند، اما باز هم شاهدیم افراد از طریق دهانی اقدام به مصرف اسپری می‌کنند؛ در حالی که وقتی از محفظه استفاده شود دوز موثرتری که از دارو به ریه می‌رسد تا حدود پنج برابر افزایش می‌یابد. توانمندسازی بیمار برای از خود مراقبتی توسط اقدامات آموزشی یکی از اهداف وزارت بهداشت است. بیمار باید مراقبت از خود را در کنترل بیماری، مصرف دارو و پرهیز از قرار گیری در محیط‌هایی که عوامل آلرژن در آنجا زیاد است را بداند.

وی در مورد مقاومت دارویی در بیماران آسم و آلرژی و ریشه این بیماری ها گفت: در برخی موارد شدت بیماری به جایی می‌رسد که شاید دیگر درمان‌های دارویی رایج پاسخ‌گو نباشد. کسانی که سابقه فردی و خانوادگی ابتلاء به آلرژی‌های فصلی، پوستی و … دارند، در معرض ابتلاء به این بیماری هستند. آسم و آلرژی تحت تأثیر یک سری عوامل محیطی هم مانند گرد و خاک، گرده گیاهان، مواد شیمیایی، شوینده‌ها، موی حیوانات خانگی و….به وجود می‌آید، اما از همه مهم‌تر عوامل ژنتیکی است.

مطالب پربازدید

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا