مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار پزشکی

هشدار سازمان پزشکی قانونی کشور در مورد قارچ های سمی

مطالب پربازدید
قارچ سمیمتخصص سم‌شناسی و مسمومیت‌ها و عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور (سلطانی نژاد) گفت: اکثر موارد مسمومیت‌های گزارش‌شده با قارچ‌های سمی بیشتر در افرادی که در فصول بهار و پاییز (فصل رویش قارچ‌ها)نسبت به جمع‌آوری گونه‌های سمی قارچ به‌زعم خوراکی بودن آن‌ها اقدام می‌کنند، مشاهده می‌شود.
علائم مسمومیت با قارچ های سمی عبارتند از: اختلالات گوارشی (مانند تهوع، استفراغ، اسهال، درد‌های شکمی، زردی چشم، یرقان)، اختلالات متابولیک (کاهش قند خون)، اختلالات هورمون‌های تیروئیدی و اختلالات عصبی منجر به تشنج، بی‌قراری، توهم و اختلالات کلیوی.

علائم بالینی مسمومیت در پی مصرف این‌ قارچ‌ها به‌صورت تأخیری ظاهر می‌شود و در مرحله اول علائم و نشانه‌های مسمومیت معمولاً بعد از ۵ الی ۲۴ ساعت از مصرف خوراکی ظاهر می‌شود و به‌صورت اختلالات گوارشی از قبیل: تهوع، استفراغ، درد‌های شکمی و اسهال آبکی است. باوجود درمان‌های علامتی و حمایتی، بعد از ۱۲ الی ۲۴ ساعت اختلالات گوارشی تشدید شده و در صورت عدم درمان مناسب، در مرحله سوم و بعد از ۶-۲ روز می‌تواند با ایجاد نارسایی شدید کبد و کلیه، ضعف، گیجی، کاهش سطح هوشیاری و افت شدید قند خون سبب مرگ مسموم شوند.

 

وی همچنین گفت: خوشبختانه در بیش از نیمی از موارد مسمومیت‌های قارچی، شدت مسمومیت خفیف است و نشانه‌های بالینی در مسموم خودبه‌خود محدود می‌شوند. بااین‌وجود، برخی از گونه‌های قارچ‌های سمی قادر به ایجاد مسمومیت‌های شدید هستند و در صورت عدم درمان مناسب می‌توانند کشنده باشند.

 

مطالب پربازدید

 

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا