سازمان تامین اجتماعی از بیمه شدگان حادثه دیده ناشی از کار بدون در نظر گرفتن سابقه حمایت می کند
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، منصور آتشی در این گفتگوی زنده تلویزیونی گفت: حادثه ای ناشی از کار تلقی می شود که در محیط کار و به سبب کار و در حین انجام وظیفه رخ دهد . در اوقاتی که بیمه شده از محل سکونت به محل کار مراجعه کند و دچار حادثه شود حادثه ناشی از کار تشخیص داده می شود و همچنین اگر بیمه شده برای کمک به کارگر حادثه دیده دچار آسیب شود نیز حادثه ناشی از کار تعریف می شود.
وی افزود: کارفرمایان ظرف سه روز مهلت دارند حادثه ناشی از کار را به شعب تامین اجتماعی اطلاع دهند. تعیین مهلت سه روزه از آن جهت است که شواهد حادثه از بین نرفته باشد و مجاری قانونی علت، چگونگی و مقصر حادثه را تشخیص دهند.
آتشی تصریح کرد: چنانچه کارفرما پس از پایان مهلت مقرر حادثه را به سازمان تامین اجتماعی اطلاع دهد، شعب این سازمان موضوع را مورد بررسی قرار خواهند داد.
مدیر کل امور فنی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی گفت: در صورتی که کارفرما در ایجاد حادثه ناشی از کار مقصر و بیمه شده از لحاظ جسمی و روحی آسیب دیده باشد، این سازمان خدماتش را به بیمه شده حادثه دیده ارائه می کند، اما متناسب با درصد قصور کارفرما که توسط مراجع ذیصلاح تشخیص داده می شود، هزینه پرداختی به بیمه شده را از کارفرما طلب می کند.
وی با بیان اینکه برای برخورداری بیمه شده از خدمات سازمان تامین اجتماعی در برابر حادثه غیرناشی از کار وجود سابقه بیمه ای الزامی است، افزود: اما چنانچه بیمه شده در اثر حادثه ناشی از کار آسیب ببیند بدون شرط سابقه مورد حمایت این سازمان قرار می گیرد.
آتشی در خصوص اتباع خارجی که دچار حادثه شوند، گفت: کارگران خارجی که مجوز اشتغال و اقامت دارند و در کارگاههای تحت پوشش تامین اجتماعی مشغول به کار هستند، اگر دچار حادثه شوند از حمایت های بیمه ای سازمان تامین اجتماعی برخوردار می شوند.
وی در پایان توصیه کرد: کارفرمایان حتماً کارگران را بیمه کنند تا از خدمات این سازمان بهره مند شوند و همچنین کارگران نیز ایمنی کار را مورد توجه بیشتر قرار دهند وکارفرمایان هم نسبت به ایمن ساختن محیط کارگاهها اهتمام ورزند.
منبع: تامین اجتماعی