مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار جامعه

نگذاریم دستمزدمان را بدزدند!/ اگر مراقب نباشیم مزد توافقی همه کشور را فرامی‌گیرد

مطالب پربازدید

کسانی که گستاخانه ادعا می‌کنند کارگران با سیصد هزار تومان هم حاضر به کار کردن هستند؛ تفکر بسیار خطرناکی را اشاعه می‌دهند

حبیبیحسین حبیبی (عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) در ارتباط با «مزد چندگانه» که در روزهای اخیر خبرساز شده؛ با انتقاد از رویکرد برخی از نهادها و حامیان آنها در بلوک‌های قدرت و ثروت می‌گوید: افرادی قصد دارند در قالب شعارهای مردم فریب، مانند ایجاد اشتغال و رفع بیکاری، سطح دریافتی حداقل دستمزد را به پایین‌تر حد ممکن تنزل دهند و ادعایشان این است که جوانان تمایل دارند کمتر از حداقل را بگیرند ولی بیکار نشوند؛ حتی گستاخانه می‌گویند نیروی جویای کار حاضر است  ماهیانه سیصدهزار تومان بگیرد!

این تفکر خطرناک که حداقل دستمزد؛ مانع از اشتغال است، در حال فراگیر شدن است و باید مراقب باشیم. عده‌ای قصد دارند از مقابل هم قرار دادنِ بیکاران و شاغلان به نفع خود ماهی بگیرند و زمینه را برای استثمار کارگران فراهم کنند.

این تفکر، نعل وارونه زدن است؛ نمی‌گویند تورم افسار گسیخته مانع اشتغال است! نمی گویند افزایش قراردادهای موقت و افزایش شرکت‌های پیمانکاری، مانع اشتغال هستند! نمی‌گویند کاهش قدرت خرید کارگران که منجر به کاهش گردش اقتصادی و متوقف شدن تولید می‌شود، مانع اشتغال است! نمی‌گویند رانت وانحصار مانع اشتغال است! فقط مزد کارگر را مانع و رادع می‌بینند!

مطالب پربازدید

می‌خواهند مزد را به توافق کارگر و کارفرما محدود کنند و نظارت دولت را بردارند.  این عده فریبکارانه می‌گویند روستاها و شهرهای حاشیه‌نشین را می‌توان از حداقل مزد معاف کرد؛ آیا معنی حرف اینها، این نیست که که هر چقدر ضیعف‌تر هستی باید کمتر از امکانات و مواهب الهی برخوردار شوی؟! این تفکر و افرادِ حامی آن، در دولت، مجلس و سایر نهادها و محفل‌ها هستند. باید مراقب باشیم. از قرار معلوم، یکی از نمایندگان مجلس مجدانه دنبال پیگیری این طرح است و از دیگر نمایندگان، امضا جمع می‌کند.

حبیبی تاکید می‌کند: برخورداری از ثروت و امکانات کشور حقی است همگانی. این یعنی عدالت اجتماعی. غفلت نکنیم که داشتن شغل مناسب، برخورداری از امکانات بهداشتی و درمانی رایگان، برخورداری از امکانات تحصیلی رایگان تا مقطع متوسطه و برخورداری از بیمه و خدمات رفاهی، حقی است همگانی. اگر اجازه دهیم امروز روستاییان و حاشیه‌نشینان را از حداقل دستمزد محروم کنند، فردا نوبت به زنان سرپرست خانوار و معلولان می‌رسد و بعد از آن می‌بینیم مزد چندگانه یا همان مزد توافقی همه کشور را در برگرفته.

او در پایان هشدار می‌دهد: کارگران باید مراقب تحرکات این گروه‌ها باشند؛ از بس مطالبه‌گر نبوده‌ایم و غافل بوده‌ایم، امنیت شغلی را از دست دادیم؛ نگذاریم دستمزدمان را بدزدند.

منبع: ایلنا

مطالب پربازدید

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا