مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار جامعه

اعطای نوشابه به بازنشستگان به جای حق سنوات!

مطالب پربازدید

نوشابهمشکلات کارگران تمامی ندارد اما این بار خبر رسیده است که بازنشستگان شرکت زمزم گرگان در ازای سنواتشان، به جای پول دوران خدمت نوشابه می‌گیرند تا در سطح شهر بفروشند. بسیاری از بازنشستگان این شرکت برای کسب درآمد -به‌جای سنواتی که به آنها داده نشده- مجبورند با ماشین در شهر دور بزنند تا نوشابه‌شان را بفروشند.»

این رویداد درحالی اتفاق میافتد که قانون کار به صراحت اشاره دارد که باید کارفرما سنوات کارگر را ریالی (نقدی) پرداخت کند.  سنوات یا مزایای پایان کار مبلغی است معادل یک ماه آخرین حقوق دریافتی کارگران که کارفرمایان مکلفند در صورت خاتمه قرارداد به هریک از طرق مندرج در ماده ۲۱ قانون کار به آنها پرداخت کنند. همچنین مطابق قانون و نیز مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، حق سنوات یا مزایای پایان کار به هنگام فسخ یا خاتمه قرارداد کار باید به نسبت کارکرد کارگر به وی پرداخت شود.

سنوات سالی یک ماه است و کارفرمایان هم باید بعد از اتمام قرارداد این سنوات را پرداخت کنند. اینکه کارفرمایی نوشابه برای فروش به کارگران داده است باید از سوی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی بررسی شود و اگر این موضوع اثبات شود طبق قانون با کارفرما برخورد خواهد شد.

در تبصره ۴ ماده ۷ قانون کار تأکید شده است که کارفرمایان موظفند به کارگران با قرارداد موقت به نسبت مدت کارکرد، مزایای قانونی پایان کار را به مأخذ هر سال یک ماه آخرین مزد پرداخت کنند. بنابراین پرداخت مزایای پایان کار و سنوات پایان خدمت ولو به نسبت ایام کارکرد از جمله وظایف کارفرما است. همچنین سنوات یا مزایای پایان کار مبلغی است معادل یک ماه آخرین حقوق دریافتی کارگران که کارفرمایان مکلفند در صورت خاتمه قرارداد به هریک از طرق مندرج در ماده ۲۱ قانون کار به آنها پرداخت کنند.

مطالب پربازدید

در حال حاضر حداقل حقوق کارگر چیزی در حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است و طبق قانون، سنوات هم معادل یک ماه حقوق است. یکی دیگر از تعهدات کارفرمایان پرداخت حق سنوات به کارگران است که این تعهد مربوط به زمانی می‌شود که قرارداد کار به نحوی تمام شود. در صورت خاتمه قرارداد کار به کارگری که مطابق قرارداد، یک سال یا کمتر یا بیشتر به کار اشتغال داشته است، برای هر سابقه اعم از متوالی یا متناوب بر اساس آخرین حقوق مبلغی معادل یک ماه حقوق به‌عنوان مزایای پایان کار به وی پرداخت کند.

غلامرضا طالبا، دبیر اجرایی خانه کارگر استان گلستان هم با تأیید این خبر اظهار کرد: فقط کارگران را تحت فشار قرار می‌دهند مثلاً مدیران ارشد این کارخانه وقتی بازنشسته می‌شوند ۱۵۰ میلیون تومان سنوات می‌گیرند و دوباره هم به پستشان بر می‌گردند اما در ارتباط با کارگران سختی‌هایی وجود دارد.

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا