مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
بیماری ها و راه درمان

گیلاس: ویتامین ها، کالری، مواد مغذی | gesundheit.de

مطالب پربازدید

© Karolina Grabowska / Kaboompics

زمان تابستان زمان گیلاس است! در حالی که درختان شکوفه گیلاس هنوز در ماه های آوریل و مه مسحور کننده هستند، بمب های ویتامینی رسیده و آبدار را می توان در فصل برداشت بین ژوئن و آگوست در همه جا خریداری کرد. چه به عنوان مربا، آب میوه، پخته شده به عنوان همراه وافل یا فقط خام و تازه از درخت – گیلاس نه تنها طعم شیرینی لذیذی دارد، بلکه سالم است. چه ویتامین ها و سایر مواد مغذی موجود در گیلاس وجود دارد، چه مقدار کالری دارد و در مورد نگهداری و آماده سازی آن چه باید بدانید؟





مطالب پربازدید

گیلاس چقدر سالم است؟ کالری و ارزش غذایی

تقریباً دو نوع گیلاس وجود دارد: گیلاس شیرین همانطور که از نام آن پیداست، با محتوای فروکتوز بالاتر متقاعد کنید. آنها طعم تازه ای به خصوص خوب دارند. برای پخت مناسب ترند آلبالو، که طعم ترش و تلخی بیشتری دارند. دو نوع گیلاس از نظر مواد تشکیل دهنده نیز کمی با هم تفاوت دارند.

از نظر کالری، گیلاس در میان انواع میوه ها جایگاه متوسطی را به خود اختصاص می دهد. بسته به تنوع در هر 100 گرم تحویل می دهند 53 تا 64 کالری (کیلو کالری)، یعنی تقریباً 222 تا 268 کیلوژول. این بدان معنی است که آنها کمی بیشتر از نارنگی یا گلابی کالری دارند. برای مقایسه: توت فرنگی که به ویژه کم کالری در نظر گرفته می شود، تنها 32 کالری در هر 100 گرم دارد، موز که بیشتر یک “غذای چرب” محسوب می شود، تا 95 کالری دارد.

در غیر این صورت، 100 گرم گیلاس حاوی حدود 0.3 تا 0.5 گرم چربی، 10 تا 13 گرم کربوهیدرات، 1 تا 1.3 گرم فیبر و 0.9 گرم پروتئین (پروتئین) است.

به طور کلی، گیلاس شیرین نسبت به گیلاس ترش نسبت چربی، کربوهیدرات و کالری بیشتری دارد.

مطالب پربازدید

ویتامین ها و مواد معدنی – گیلاس سرشار از مواد مغذی است

زیر پوست گیلاس مواد سالم زیادی وجود دارد. ویتامین ها و مواد معدنی زیر به ویژه گیلاس را مشخص می کند (در هر 100 گرم):

  • ویتامین سی: 15 میلی گرم ویتامین C در آلبالو و 12 میلی گرم در همین مقدار آلبالو وجود دارد.
  • نیاسین (ویتامین B3): آلبالو شیرین حاوی 0.3 میلی گرم، آلبالو 0.4 میلی گرم است.
  • ویتامین B6: هر دو نوع گیلاس حاوی 0.05 میلی گرم از این ویتامین هستند.
  • ویتامین A: آلبالو در اینجا به طور قابل توجهی نسبت بیشتری را ارائه می دهد: 100 گرم حاوی 0.04 میلی گرم است، همان مقدار گیلاس شیرین فقط 0.01 میلی گرم است.
  • ویتامین E: هر دو آلبالو شیرین و ترش حاوی حدود 0.1 میلی گرم ویتامین E هستند.
  • اسید فولیک: گیلاس سرشار از اسید فولیک است. آلبالو شیرین حاوی 0.052 میلی گرم، آلبالو 0.075 میلی گرم است.
  • پتاسیم: گیلاس شیرین در اینجا امتیاز دارد – 100 گرم حاوی تقریبا 230 میلی گرم پتاسیم است، آلبالو فقط 114 میلی گرم.
  • کلسیم: محتوای کلسیم نیز در گیلاس شیرین در مقایسه با گیلاس ترش بیشتر است – 17 در مقایسه با هشت میلی گرم.
  • اهن: میزان آهن در آلبالو و آلبالو کاملاً مشابه است. 0.4 یا 0.5 میلی گرم است.

علاوه بر این، میوه تحویل می دهد مواد شیمیایی گیاهی، که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. در مورد گیلاس، اینها به اصطلاح فلاونوئیدها هستند که رنگ زرد و قرمز تا کمی بنفش را نیز به میوه می دهند. فلاونوئیدها علاوه بر حمایت از سیستم ایمنی، آنتی اکسیدان نیز محسوب می شوند، یعنی محافظ سلول. همچنین باید تاثیر مثبتی بر فشار خون داشته باشند و ضد التهاب و آنتی بیوتیک باشند. گفته می شود که با توجه به اثرات متنوعی که دارند از پیشرفت سرطان و برخی بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کنند.

خرید گیلاس – چه چیزی را باید در نظر بگیرید؟

در آلمان گیلاس را با ساقه می فروشند. این کار از خشک شدن میوه شیرین جلوگیری می کند. ساقه صاف و سبز رنگ نیز نشان می دهد که گیلاس هنوز تازه است. یکی دیگر از نشانه های میوه هسته دار با کیفیت، پوست براق و بدون لکه های قهوه ای است.

گیلاس در لیوان

در سوپرمارکت نیز می توانید گیلاس های از پیش نگهداری شده را در شیشه بخرید. این مزیت این است که ماندگاری بسیار طولانی تری نسبت به گیلاس تازه دارند. گیلاس ها را قبل از بطری کردن با آب داغ و شیرین می ریزند. شکر باید ماندگاری طولانی تری را تضمین کند. بنابراین، یک گیلاس از شیشه هنوز به اندازه یک گیلاس تازه حاوی مواد معدنی و ویتامین است، اما محتوای قند بیشتری دارد.

آلبالوهای شیشه ای بیشتر آلبالو هستند (مخصوصاً بیشتر گیلاس)، اما آلبالوهای شیرین در شیشه نیز به ندرت در دسترس هستند.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

گیلاس را ذخیره یا منجمد کنید

گیلاس به رسیدن خود ادامه نمی دهد، بنابراین زمانی که رسیده است چیده و فروخته می شود و باید در اسرع وقت خورده شود. دو تا سه روز در یخچال نگهداری می شوند و پس از آن قهوه ای می شوند و غیر قابل خوردن می شوند. ساقه ها را فقط باید کمی قبل از مصرف جدا کرد تا از خشک شدن میوه جلوگیری شود.

قبل از خوردن، گیلاس ها را باید با دقت در آب ایستاده بشویید، زیرا پوست نازک آن به سرعت زیر آب جاری می ترکد.

حتی اگر می خواهید گیلاس های تازه را منجمد کنید، ابتدا باید ساقه های آن را جدا کنید، آن ها را کاملا بشویید و سپس خشک کنید. میوه را می توان قبل از انجماد هسته دار کرد یا با هسته منجمد کرد. مزیت روش دوم این است که هسته انداختن گیلاس در حالی که نیمه یخ زده است کمتر باعث خرد شدن آنها می شود. سپس سنگ را می توان کمی بهتر از خمیر جدا کرد.

اگر می خواهید از یخ زدن گیلاس های یخ زده با هم جلوگیری کنید، باید تک تک گیلاس ها را در یک بشقاب یا سینی با کمی فاصله از یکدیگر قرار دهید و برای چند ساعت در فریزر یا فریزر سینه قرار دهید. پس از آن می توان آنها را به کیسه یا جعبه منتقل کرد تا کاملاً منجمد شوند.

قبل از استفاده از آلبالوهای یخ زده، ابتدا باید اجازه دهید کاملاً آب شوند.

با گیلاس آب ننوشید – آیا این درست است؟

اگر دوست دارید می توانید با آلبالو آب بنوشید. شایعه قدیمی مبنی بر اینکه گیلاس و آب باعث درد معده می شود مدت هاست که رد شده است. معده درد تنها زمانی رخ می دهد که گیلاس زیاد بخورید، زیرا مانند همه میوه ها و سبزیجات، مقادیر زیاد آن باعث نفخ معده می شود.

آیا خوردن سنگ آلبالو خطرناک است؟

میوه هسته دار دارای هسته سفت و به اندازه کشمش است که باید قبل از خوردن تف کرده یا خارج کنید.

در اینجا تعصباتی وجود دارد: ظاهراً هسته نباید این کار را انجام دهد بلعیده شد زیرا ممکن است در یک برآمدگی در روده گیر کند. این چیزی جز یک افسانه نیست.

به همین ترتیب هشدار وقتی گاز گرفتن از هسته، اسید هیدروسیانیک تهدید کننده حیات آزاد خواهد شد. یک هسته گیلاس حاوی گلیکوزید سیانوژنیک آمیگدالین است که از آن مقداری اسید هیدروسیانیک می تواند در بدن جدا شود، اما در دوز بسیار کمی که در مقادیر هسته های گیلاس که معمولاً به طور تصادفی بلعیده می شوند، تأثیری بر بدن ما ندارد – به خصوص گودال ها نیز گنجانده شده اند که باید باز شوند. گاز گرفتن از طریق سنگ گیلاس تنها می تواند برای دندان های شما ناراحت کننده باشد.

بهتر است دانه های تف شده را جمع آوری کنید و در آب داغ بشویید و در یک بالش کوچک بدوزید. این به اصطلاح بالش هسته گیلاس سپس می توان آن را در فر یا مایکروویو گرم کرد یا در صورت نیاز در یخچال سرد کرد و بنابراین به عنوان یک بالشتک حرارتی یا کیسه خنک کننده در نواحی دردناک تسکین داد.

گیلاس را غلیظ کنید

اگر نمی خواهید همه آلبالوهای تازه خود را یکباره بخورید، می توانید آنها را نیز فریز کنید (با یا بدون هسته)، آب پز کنید، آب نبات بزنید یا از آنها مربا درست کنید.

اگر می خواهید گیلاس را در حین پخت غلیظ کنید، بهتر است از گیلاس شیشه ای استفاده کنید. ضخیم شده، طعم آنها به خصوص با وافل یا بستنی وانیلی خوب است.

  1. برای این کار ترشی های آلبالو را از شیشه در قابلمه ای بریزید و سه تا چهار قاشق غذاخوری آب آلبالو را رزرو کنید.
  2. مقداری شکر، دارچین یا کرش به آلبالوها اضافه کنید تا مزه دار شوند و بجوشانند.
  3. آب رزرو شده را با 1 تا 2 قاشق غذاخوری نشاسته ذرت مخلوط کنید، آن را به آلبالو اضافه کنید، مخلوط را هم بزنید و بگذارید کمی بجوشد.
  4. می توانید اجازه دهید مخلوط تمام شده کمی خنک شود و سپس آن را با بستنی، چغندر یا وافل میل کنید.

دستور تهیه پای گیلاس

گیلاس را می توان به طرز خوشمزه ای با این دستور برای یک کیک گیلاس خوشمزه آماده کرد:

عناصر:

  • 350 گرم آلبالو
  • 200 گرم کره
  • 175 گرم شکر
  • یک بسته شکر وانیلی
  • سه تخم مرغ
  • 200 گرم آرد
  • دو قاشق چایخوری بیکینگ پودر
  • دو قاشق غذاخوری شیر

آماده سازی:

  1. کره، شکر، شکر وانیل و تخم مرغ را با هم مخلوط کنید.
  2. سپس می توانید آرد، بکینگ پودر و شیر را هم بزنید.
  3. خمیر را در قالب فنری چرب شده بریزید.
  4. روی خمیر را با گیلاس پر کنید.
  5. سپس کیک را می توان به مدت 50 دقیقه در فر با دمای 180 درجه قرار داد.
  6. کیک را از فر خارج کرده و مقداری شکر و بادام پرک شده روی کیک بپاشید.
  7. سپس باید 10 دقیقه دیگر بپزد.
  8. کیک را از فر خارج کرده و کمی خنک شده میل کنید.

به روز رسانی: 07/07/2022

نویسنده: کریستینا کلمنت; تجدید نظر شده: دود یاس

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا