هواپیمای اوکراینی

سازمان هواپیمایی کشوری آخرین جزئیات گزارش سقوط هواپیمای اوکراینی را در 7 ژانویه سال 1998 اعلام کرد که باعث کشته شدن 176 نفر در هواپیما شد.
دقایقی پیش ، سازمان هواپیمایی کشوری گزارشی از پیشرفت تحقیقات درباره سقوط هواپیما اوکراینی منتشر کرد.

براساس این گزارش ، خاطره سقوط پرواز 752 خطوط هوایی بین المللی اوکراین ، که در آن وقایع مربوط به پرواز مورد نظر توسط یکی از سیستم های پدافند هوایی به عنوان تهدید شناسایی شده و تیراندازی شد.

در این گزارش همچنین آمده است که هدف از این تحقیق شناسایی علل اصلی این تصادف و جلوگیری از عود مجدد آن بود.

گزارش سازمان هواپیمایی کشوری حاکی از آن است که بررسی جزئیات این حادثه ممکن است برای بازماندگان غم انگیز و ناراحت کننده باشد ، اما باید توجه داشت که بیان هر نوع تصادف به معنای طبیعی و اجتناب ناپذیر بودن آن نیست و بازماندگان عواطف در این گزارش مورد تجزیه و تحلیل قرار نخواهند گرفت. ما به احساس بازماندگان این فاجعه احترام می گذاریم.

متن کامل جزئیات حادثه در گزارش ایكائو ارائه شده است:

1- حدود ساعت 4 صبح روز چهارشنبه 7 ژانویه 1998 ، پدافند هوایی ارتش به بخش غیرنظامی مرکز کنترل فضایی خارجی اطلاع داد که فقط پروازها مجاز به برخاستن از باند فرودگاه های فرودگاهی هستند که قبلاً توسط شبکه دفاعی مشخص شده اند. برای پرواز به آنها اجازه می دهند. این تغییر در رویکرد دریافت مجوز از دفاع نظامی با هدف محدود کردن پروازهای داخلی انجام شده است.

2 – پرواز هواپیمای اوکراین در 5:51:28 ثانیه از دستگاه کنترل پرواز خواست تا موتورها را شروع کند. در ساعت 05:52:31 صبح ، نظارت پرواز پرواز را به مرکز ملی نظارت بر پرواز فراخواند و درخواست صدور پرواز اوکراین را داد ، که دفاع نظامی درخواست را در 05:53:48 اطلاع می دهد.

3- هواپیمای اوکراینی در ساعت 6:10:20 از برج مراقبت فرودگاه امام خمینی (ره) اجازه پرواز دریافت کرده و حرکت خود را به سمت کریدور و ارتفاع مورد انتظار ادامه خواهد داد.

حرکت به سمت کریدور

4- در یکی از سیستم های پدافند هوایی تهران ، پس از جابجایی سیستم ، فرآیند تنظیم مجدد این سیستم به دلیل خطای انسانی در شمال سیستم فراموش می شود. بنابراین در این سیستم به دلیل تنظیم مجدد نادرست ضلع شمالی با خطای 107 درجه روبرو شده و در هنگام پرواز هواپیمای اکراین این خطا توسط کاربر سیستم دفاع هوایی مشاهده می شود.

هواپیمای اوکراینی

5- در ساعت 06:13:56 کاربر سامانه پدافند هوایی یک هدف را در جهت 250 درجه به سمت شمال ردیابی می کند ، در حالی که هواپیمای فوق الذکر پس از برخاستن از باند فرودگاه امام از موقعیت 143 درجه نسبت به این سیستم ، در حال نزدیک شدن بوده است.

6- کاربر سامانه پدافند هوایی مشخصات هدف مشخص شده برای مرکز هماهنگی مربوطه را در 6:14:21 ثانیه اعلام می کند ، که این هدف همان طرح اوکراین است ، اما توسط سیستم دفاعی به عنوان هدفی که از جنوب غربی به تهران نزدیک می شود شناسایی می شود.

7- در این گزارش اعلام شد که اطلاعات ثبت شده نشان می دهد که پیام سیستم دفاعی با مرکز شناسایی مربوطه رد و بدل نشده است. بنابراین کاربر سیستم دفاعی با تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافت شده ، هواپیمای اوکراینی را به عنوان هدف خصمانه معرفی می کند. اگر کاربر سیستم دفاعی مشخص شده در این مرحله هدف را به عنوان یک هواپیمای تجاری مشخص کند ، پرتاب موشک از بین می رود.

8- در ساعت 06:14:41 ، یک کاربر پدافند هوایی که پاسخی از مرکز هماهنگی دریافت نکرد ، موشکی را به سمت هدف خصمانه شلیک کرد. مطابق دستورالعمل های مربوطه ، اگر سیستم دفاعی نتواند با مرکز فوکوس و مرکز تیراندازی ارتباط برقرار کند ، اجازه آتش گرفتن وجود نخواهد داشت.

پرتاب اولین موشک ” هواپیمای اوکراینی “

9 – در زمان پرتاب اولین موشک ، هواپیمای اوکراینی در ارتفاع و موقعیت عادی قرار داشت و طبق مقررات موجود در آن زمان هواپیما در جهت صحیح حرکت می کرد.

در ساعت 06:14:59 ثانیه ، دریچه های بی سیم موشک های پرتاب شده توسط سیستم های نظارت ماهواره ای در همان مکان فعال می شوند.

11. در ساعت 06:14:58 ، آخرین اطلاعات دریافت شده از هواپیما ، از جمله فرستنده ثانویه رادار و ABS-B ، دریافت می شود ، داده ها کاملاً از هم جدا می شوند و هیچ سیگنال بی سیم از هواپیما دریافت نمی شود.

12- پس از فعال سازی اولین فیوز بی سیم موشکی ، قفل راداری سیستم دفاعی روی هدف باقی می ماند و سیستم همچنان به تعریف هدف خود می پردازد و حرکت خود را ردیابی می کند. بنابراین ، موشک دوم در ساعت 6:15:11 PM از سیستم دفاعی برای هواپیمای اوکراین پرتاب شد. در ساعت 06:15:24 آخرین ارتباط موشک با سیستم دفاعی نزدیک به مسیر هواپیما ثبت شد .

13- هواپیما در این لحظه شروع به گردش به راست می‌کند و به دلیل قطع ارتباطات رادیویی، اطلاعات ارتفاع هواپیما در این مرحله در دسترس نیست. شواهد نشان می‌دهد ساعت ۰۶:۱۶:۱۱ ثانیه آتشی در هواپیما ایجاد شده و حجم آن افزایش می‌یابد.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here