مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
عمومی

چرا 13 آبان روز دانش آموز است؟ (دلیل نامگذاری روز دانش آموز)

مطالب پربازدید

دلیل نامگذاری 13 آبان

علت اینکه روز 13 آبان را به نام روز دانش آموز نامگذاری کردند این است که، گروهی از دانش آموزان تهرانی در صبح روز 13 آبان 1357 که برای اعتراض به رژیم پهلوی در دانشگاه تهران تجمع کرده بودند، شهید شدند و همچنین در 13 آبان 1358 لانه جاسوسی را تسخیر کردند.

13 آبان، سیزده آیان، روز دانش آموز

در تجمع دانش آموزان در محوطه دانشگاه تهران که اقشاری از مردم نیز به آنها پیوسته بودند، رژیم پلوی با شلیک گلوله و گاز اشک آور 56 نفر از دانش موزان، دانشجویان و مردم را به شهادت رسانده و صدها نفر را نیز زخمی کردند.

حضرت امام (ره)

حضرت امام (ره) در پی این واقعه در پیامی فرمودند: “… عزیزان من صبور باشید که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است… ایران امروز جایگاه آزادگان است… من از این راه دور، چشم امید به شما دوخته ام… صدای آزادیخواهی و اسقلال طلبی شما را به گوش جهانیان می رسانم.”

مطالب پربازدید

دانشجویان که بیشتر آنها از دانشگاه تهران، شریف، پلی تکنیک، شهید بهشتی و… بودند، در 13 آبان 1358 تصمیم گرفتند سفارت آمریکا (لانه جاسوسی) را تسخیر کنند. آنها در پی این تصمیم انقلابی، تا سفارت آمریکا راهپیمایی کرده و از دیوارهای سفارت بالا رفته و آن را با وجود مقاومت آمریکایی ها کاملا به تصرف خود درآوردند.

دانشجویان انقلابی

دانشجویان در این اقدام شجاعانه و انقلابی، اسنادی از دخالت ها و تجاوزات آمریکایی ها به دست آورده و منتشر کردند. بعد از انتشار اسناد آمریکایی ها و رو شدن دستشان، مردم نیز به دانشجویان پیوسطه و در مقابل لانه جاسوسی دست به تجمع زدند و از دانشجویان حمایت کردند. امام خمینی (ره) این حرکت انقلابی دانشجویان را انقلاب دوم نامیدند و آن را بزرگتر از انقلاب اول دانستند.

آمریکایی ها هم بیکار نماندند و در 20 مهر 1359 روابط سیاسیشان را کلا با ایران قطع کرده و اموال و دارایی های ایرانیان را بلوکه کردند. آنها همچنین قصد حمله و تجاوز نظامی به خاک ایران را داشتند که در صحرای طبس شکستی سخت و فراموش ناشدنی خوردند.

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا