مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
مذهبی

“بانو مجتهده امین”، اولین مجتهده ایرانی که اولین حوزه علمیه بانوان را تاسیس کرد

مطالب پربازدید

بانو مجتهده امین«بانو امین»، اولین زن مجتهد ایرانی است که در چهل‌سالگی به درجه ای می‌رسد که علمای طراز اول شیعه، از تسلط و رتبه علمی او متحیر می‌شوند و بزرگانی مانند علامه جعفری، علامه طباطبایی و شهید مطهری از ایران و بسیاری از علمای خارجی، از جمله حوزه نجف برای دیدار ایشان درخواست وقت می‌کنند.

این بانوی ایرانی اولین حوزه علمیه بانوان را تأسیس و شاگردان زیادی را تربیت کرده است. وی با تألیف بیش از 10 تفسیر 15 جلدی قرآن با نام «مخزن العرفان»، باعث فخر و مباعات دانشمندان و عالمان دینی جهان شده است.

 

زندگینامه بانو مجتهده امین:

سیده نصرت بیگم امین در سال ۱۲۶۵ در اصفهان به دنیا آمد. پدرش حاج سید محمدعلی امین التجار، مردی مؤمن و از بازرگانان سرشناس اصفهان است. زهرا خاتون، مادر نصرت‌بیگم، او را در 4سالگی به مکتب می‌فرستد. در ۱۵ سالگی با پسرعمویش (حاج میرزا از بازرگانان سرشناس اصفهانی است و به «معین‌التجار» مشهور است) ازدواج کرد. حاصل این ازدواج هفت فرزند است که فقط یک فرزند برای او می‌ماند.

مطالب پربازدید

 

وی آنچنان به تحصیل علوم ومعارف دینی پرداخت که در سن 40 تا 45 سالگی اولین تألیفش به نام «اربعین الهاشمیه» را به زبان عربی منتشر کرد. این کتاب به عنوان کتاب چهل حدیث ایشان به شمار می‌رود و در آن به شرح فلسفی، عرفانی، اصولی و فقهی احادیثی درباره توحید و صفات حق تعالی و اخلاق و احکام شرع می‌پردازد. وقتی این کتاب به حوزه علمیه نجف رسید، مورد تقدیر و تحیر علما قرار گرفت.

بعد از نگارش این کتاب بعضی از علماء و مراجع تقلید از جمله مرحوم آیة الله العظمی محمد کاظم شیرازی، آیت الله العظمی عبد الکریم حائری (موسس حوزه علمیه قم)، آیت الله ابراهیم حسینی شیرازی اصطهباناتی. پس از امتحان و طرح پرسش‌های بسیار و دریافت جوابیه‌های کافی و مطمئن، به ایشان اجازه اجتهاد و استنباط احکام شرع می دهند و اینچنین می‌شود که وی در مقام تنها بانوی مجتهده عصر خود قرار می‌گیرد و علما و افراد زیادی از کشورهای اسلامی برای ملاقات و گفت‌وگو  نزد ایشان می‌آیند.

آثار دیگر بانو امیم عبارتند از:جامع الشتات (به زبان عربی)، معاد یا آخرین سیر بشر، النفحات الرحمانیه فی الواردات القلبیة (به زبان عربی)، اخلاق(ترجمه کتاب ابن مسکویه)، مخزن العرفان (تفسیر القرآن در 15 جلد)، روش خوشبختی و توصیه به خواهران ایمانی، مخزن الثانی فی مناقب مولی الموالی علی علیه السلام، سیر و سلوک در روش اولیاء طریق سیر سعداء. وی همه کتاب‌هایش را با نام «بانوی ایرانی»  منتشر کرده است.

وی همان کسی است که اولین حوزۀ علیمۀ بانوان با عنوان مکتب فاطمه با ۶۰ نفر بانویی که شوق آموختن علوم دینی را داشتند تاسیس کرد و بعدها 600 تا 1000 شاگرد را جذب کرد. وی در مکتب فاطمه نه تنها از شاگردان شهریه‌‌ای دریافت نمی‌کند بلکه تمام هزینه‌‌های آن توسط خود حاجیه خانم امین پرداخت می‌شود.

مطالب پربازدید

بانو مجتهده امین پس از سالها رنج و زحمت در تهذیب نفس و تربیت شاگردان و تالیفات گران‌بها، درسال 1362 خورشیدی(1403 قمری) در  سن 97 سالگی در می‌گذرد و در تکیه تخت فولاد اصفهان آرام گرفت.

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا