مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
بیماری ها و راه درمان

حساسیت به تخمه آفتابگردان چیست و چگونه درمان می شود؟

مطالب پربازدید

حساسیت به تخمه آفتابگردانبا اینکه تخمه آفتابگردان و روغن آفتابگردان اثرات مفیدی بر سلامتی انسان دارد ولی در برخی افراد که به این ماده غذایی حساسیت دارند ممکن است مصرف آن، عوارض مشکلاتی را در پی داشته باشد.

آلرژی غذایی باعث نوعی واکنش سیستم ایمنی بدن می شود که طی آن بدن کسی که به یک ماده غذایی حساسیت دارد، اشتباها پروتئین های آن ماده غذایی را مضر تشخیص می دهد و منجر به بروز علائم آلرژی غذایی در بدن می شود. در این فرایند سیستم ایمنی بدن آنتی بادی های ایمونوگلوبین را تولید می کند و ماست سل ها (mast cells) را فعال می کند. ماست سل ها، سلول های ایمنی زیر جلدی هستند که برای مبارزه با پاتوژن ها (عوامل بیماری زا و مواد غذایی آلرژی زا)، هیستامین آزاد می کنند و ترشح هیستامین در بدن منجر به بروز واکنش های آلرژیک در بدن می شود.

علائم:

حساسیت به مواد غذایی آلرژی زا (بادام زمینی، شیر، تخم مرغ، آجیل (تخمه آفتابگردان)، ماهی، صدف، گندم و سویا) منجر به بروز علائمی می شود که عبارتند از: کهیر، خارش دهان، تورم صورت، اگزما، استفراغ؛ ناراحتی معده، تنگی نفس و آنافیلاکسی. در کسانی که دارای سابقه خانوادگی و آلرژی ژنتیکی هستند این علائم بسیار شدید تر از افراد دیگر بوده و ریسک خطر بیشتری دارد.

درمان:

در حال حاضر هیچ درمانی برای آلرژی غذایی وجود ندارد و لذا بهترین درمان، بهترین درمان اجتناب از مصرف مواد غذایی آلرژی زا می باشد. با اینکه حساسیت به برخی مواد غذایی مثل شیر، سویا، گندم و تخم مرغ ممکن است به مرور زمان از بین برود، ولی حساسیت به برخی مواد غذایی مثل تخمه آفتابگردان و بادام زمینی ممکن است مادام العمر باشد.

مطالب پربازدید

کسانیکه به تخمه آقتابگردان حساسیت دارند باید از مصرف تخمه آفتابگردان، کره آفتابگردان، روغن آفتابگردان و مواد دارویی و آرایشی حاوی روغن آفتابگردان اجتناب کنند. این افراد بهتر است همیشه اپی نفرین تزریقی و آنتی هیستامین همراه خود داشته باشند تا در مواقع لزوم استفاده شود.

منبع: healthline.com

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا