مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
رپورتاژ آگهی

در مجله همراه مکانیک بخوانید: انواع بیمه خودرو

مطالب پربازدید

بیمه خودرو راه حلی برای اطمینان خاطر از نظر مالی است. زمانی که شما خودروی خود را بیمه می‌کنید، در شرایط خاص و ناگواری مانند تصادفات و حوادث رانندگی، شرکت بیمه خسارات مربوط به خودرو و حتی خسارات جانی را نیز تا سقف‌های معین پوشش می‌دهد. از این رو، برای جلوگیری از ایجاد بدهی‌های سنگین در زمان وقوع حوادث رانندگی، در اکثر کشورهای دنیا، بیمه خودرو امری اجباری است.

در کشور ما هم از سال 1347 اخذ بیمه نامه خودرو اجباری شده است. اما به جز بیمه‌نامه‌های اجباری، بیمه‌های دیگری هم برای خودرو و سرنشینان آن وجود دارند که به شکل اختیاری می‌توان آن‌ها را اخذ کرد. در این مطلب انواع بیمه‌نامه‌های اختیاری و اجباری موجود در کشور را بررسی کرده و مواردی که هر کدام از بیمه‌نامه‌ها پوشش می‌دهند را شرح خواهیم داد.

بیمه شخص ثالث خودرو اجباری

بیمه شخص ثالث معروف‌ترین بیمه در کشور ما است که اخذ آن برای تمامی رانندگان اجباری است. این بیمه در تصادفات رانندگی، خسارات جانی و مالی آسیب دیدگان غیر مقصر را پوشش می‌دهد. یعنی راننده مقصر که مجبور به پرداخت دیه و خسارت است، از بیمه نامه شخص ثالث خود استفاده کرده و تا سقفی که بیمه تعهد دارد، می‌تواند خسارات مربوط به آسیب دیدگان را پرداخت کند. این بیمه هیچ‌گونه خسارتی را برای راننده مقصر در نظر نگرفته است. از همین رو می‌توان دلیل نام‌گذاری آن را متوجه شد: شخص ثالث در واقع به هر فرد حقیقی یا حقوقی به جز راننده مقصر گفته می‌شود که در جریان حادثه رانندگی دچار خسارت شده‌ و شرکت بیمه باید دیه جانی یا مالی مربوط به این فرد یا افراد را پرداخت کند.

بیمه شخص ثالث معمولاً هر ساله با توجه به میزان نرخ تورم تغییراتی می‌کند که عموماً افزایشی هستند. نرخ خسارت جانی مانند نقص عضو، انواع جراحات، فوت، از کار افتادگی و … نیز با توجه به نرخ کلی دیه در سال جاری مشخص می‌شود. از آنجایی که بیمه شخص ثالث اجباری است، هر یک روزی که از انقضای آن بگذرد، مشمول جریمه خواهد شد. به علاوه، اگر بدون بیمه نامه در داخل شهر یا در مسیرهای بین شهری تردد کنید، ریسک بسیار بزرگی را به جان خریده‌اید. چرا که حادثه در هر زمان و مکانی ممکن است رخ دهد و خدای ناکرده هزینه‌های بسیار سنگینی را برای پرداخت خسارت یا دیه به بار خواهد آورد. این جدا از خسارت‌هایی است که به خودروی شما و احتمالاً شخص خودتان وارد شده و باید آن‌ها را نیز پرداخت کنید.

مطالب پربازدید

البته بیمه شخص ثالث با وجود آن که هزینه نسبتاً بالایی دارد و هیچ راه گریزی از پرداخت آن‌ وجود ندارد، مشمول تخفیف نیز می‌شود. به این صورت که رانندگانی که حوادث رانندگی کمتری را تجربه می‌کنند و در واقع قانونمندتر هستند، هر ساله مبلغی از حق بیمه آن‌ها به عنوان پاداش کسر می‌شود. میزان این تخفیف می‌تواند حتی به بیش از 50 درصد حق بیمه نیز برسد که مزیت بزرگی برای دارنده خودرو به حساب می‌آید.

بیمه بدنه خودرو- اختیاری

بیمه بدنه خودرو کاملاً اختیاری است. شما می‌توانید بدنه خودروی خود را در برابر هر حادثه‌ای بیمه کنید و فرقی نمی‌کند که شما در این حادثه مقصر باشید یا نه. در هر صورت شرکت بیمه موظف است از یک خراش کوچک تا حوادث بزرگ، خسارت شما را پرداخت کند. این بیمه در واقع کمبودهایی که در بیمه شخص ثالث وجود دارد را پوشش می‌دهد. همان‌طور که بالاتر گفتیم، بیمه شخص ثالث در صورتی که راننده در حادثه مقصر باشد، خساراتی که به بدنه خودروی او وارد شده است را تقبل نمی‌کند. اینجا است که بیمه بدنه خودرو نقش مهمی دارد. شما حتی اگر مقصر باشید باز هم شرکت بیمه هزینه تعمیرات خودروی شما را بر عهده می‌گیرد.

بیمه خودرو

حتی در مواردی که یک جسم سنگین روی خودرو سقوط کند یا در کنار خیابان توسط یک خودروی ناشناس خط و خش بیفتد، باز هم شرکت بیمه موظف است که هزینه‌های لازم برای تعمیر خودرو را پرداخت کند. از آنجایی که این نوع از بیمه نامه کاملاً اختیاری است، می‌توانید آن را دریافت نکنید. اما با توجه به این که قیمت خودروها روز به روز بالاتر می‌رود، هر خودرو به یک کالای لوکس بدل شده که مراقبت از آن اهمیت زیادی دارد. خصوصاً آن که هزینه تعمیر خودرو در هر زمینه‌ای افزایش چشمگیر داشته است. بنابراین بیمه بدنه یک چتر امنیتی ویژه برای خودروی شما به حساب می‌آید.

بیمه حوادث- کمی تا قسمتی اجباری!

بیمه حوادث راننده یا بیمه سرنشین، نوعی از بیمه تقریبا اجباری است که در کنار بیمه شخص ثالث ارائه می‌شود. از آنجایی که خرید پکیج بیمه شخص ثالث به معنی خرید بیمه حوادث هم هست، می‌توان این بیمه را نیز از نوع اجباری به حساب آورد. با خرید این بیمه، اگر در یک تصادف مقصر باشید، خسارت‌های جانی مربوط به شما به عنوان راننده پرداخت می‌شود.

مطالب پربازدید

بیمه نامه

جمع‌بندی

بنابراین مشخص شد که سه نوع بیمه نامه برای خودرو در کشورمان داریم که همگی در کنار هم، خسارت‌های جانی و مالی مربوط به آسیب دیدگان و راننده مقصر را از همه جهت پوشش می‌دهند. بنابراین در کنار رانندگی مطمئن و قانون‌مدار، می‌توانید خیالی آسوده از جهت حوادث احتمالی در رانندگی داشته باشید. از سوی دیگر، هر چه رانندگی شما بیشتر مبتنی بر قانون باشد، تخفیف‌های بیمه‌ای بیشتری نیز شامل حالتان می‌شود. این تخفیف‌های بیمه‌ای، در زمان فروش خودرو هم برگ برنده‌ای برای شما نسبت به خودروهای رقیب محسوب می‌شوند.

اما تخفیف بیمه تنها چیزی نیست که برای فروش خودروی خود نیاز دارید. شما نیازمند کارشناسانی هستید که با قیمت‌گذاری دقیق خودرو و همچنین کارشناسی آن، شما را به دنیای بزرگی از خریداران و فروشندگان خودرو متصل کنند. وب‌سایت همراه مکانیک با تیمی برجسته از کارشناسان خودرو، نمایشگاهی از خودروهای کارشناسی شده به وسعت تمام ایران ایجاد کرده است که با چند کلیک ساده می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. بنابراین کافی است خودروی خود را به دست متخصصان همراه مکانیک بسپارید تا در تمام مراحل فروش از تعیین قیمت تا انتقال سند و عقد قرارداد در کنار شما باشند و مسیر فروش خودرو را برای شما هموارتر کنند.

با دنبال کردن مجله همراه مکانیک hamrah-mechanic.com/mag/ که یکی از بزرگ‌ترین مجلات خودرویی کشور است می‌توانید در مورد اخبار روز خودروها، مقایسه و مشخصات هر مدل خودرو و مسائلی مثل تعویض پلاک، خلافی خودرو و … اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنید.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا